Flybensin og Sverige-operasjoner gir Norwegian-tap

Nowegian-sjef Bjørn Kjos. (Foto: Scanpix)
Nowegian-sjef Bjørn Kjos. (Foto: Scanpix)

<pNorwegian-gruppen hadde kraftig vekst i antall passasjerer første halvår i år. Likevel går gruppen i minus, og årsaken er blant annet sterkt økende drivstoffkostnader.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegian i Sverige setter til høsten sine MD-80-fly på bakken. Årsaken er at de er altfor dyre å operere med dagens drivstoffpriser, opplyser administrerende direktør Bjørn Kjos til NTB.

MD-80 er grunnstammen i Norwegians operasjoner i Sverige, og egentlig var det planen å bruke halvparten av dem ut 2009. Nå blir de i stedet satt på bakken fra vintersesongens start senere i år.

– De greier ikke det operasjonsprogram vi har lagt opp for dem. I stedet for å være i virksomhet opp mot 12 timer i døgnet, «kneler» de etter sju-åtte timer med masse tekniske problemer, sier Kjos, som legger til at de svenske operasjonene vil bli overtatt av Boeing 737-fly.

I alt 2,3 millioner passasjerer reiste med Norwegians ruter i Norge og Sverige i første kvartal – med vel 1,9 millioner i Norge og ca. 450.000 i Sverige. Første halvår hadde Norwegian-gruppen vel 4,4 millioner passasjerer – vel 3,5 millioner i Norge og i overkant av 800.000 i Sverige.

Stort underskudd

Aldri før har så mange reist med Norwegian. Likevel gikk Norwegian-gruppen kraftig i minus i første halvår. Den svenske driften har gitt store underskudd, og de økede drivstoffomkostningene er tyngende.

– Slik blir det når vi på ett år øker flyflåten fra 26 til 41 fly, sier Kjos. Han peker på ekstra drivstoffomkostninger på 200 millioner kroner som følge av at ett tonn flybensin i annet kvartal kostet 1.176 dollar mot 644 dollar i samme kvartal i fjor. Streiken i Avinor i mai kostet selskapet 25-30 millioner kroner ifølge Kjos.

Gruppens resultat første halvår før avskrivninger var et underskudd på 267,9 millioner kroner. For annet kvartal var underskuddet 41,8 millioner kroner. Norwegian-gruppen består av moderselskapet i Norge og datterselskap med samme navn i Sverige. Årets resultat kan ikke sammenlignes med 2007 da den svenske virksomheten var et svensk selskap (FlyNordic).

Mer kapital

Generalforsamlingen i Norwegian-gruppen er innkalt til ekstraordinært møte 5. august for å vedta kapitaløkning på 400 millioner kroner. Midlene skal blant annet gå til å delfinansiere kjøpet av de første nye Boeing 737-flyene.

– Vi har fra egen kasse allerede forhåndsbetalt 600-700 millioner kroner. Et så stort flykjøp som vi legger opp til, forutsetter kapitaltilskudd til selskapet, sier administrerende direktør Bjørn Kjos til NTB.

Norwegian har bestilt 50 nye 737-800 W fra den amerikanske Boeing-fabrikken. Det skal leveres vel 10 nye fly i året fram til utgangen av 2014. De nye flyene krever en investering på vel 18 milliarder kroner.

Ny Sterling-avtale

Ruteomlegginger i Sverige og i Polen, der Norwegian har egne baser, blir sett på som nødvendig for å kutte kostnader. Dessuten legges det opp til en revitalisering av samarbeidet med lavprisselskapet Sterling – et samarbeid som første gang ble startet i mai 2005.

Samarbeidet vil gjelde fra 15. september i år, og vil fra oktober bli utvidet til en rekke internasjonale destinasjoner fra Oslo og Stockholm.

– Samarbeidsavtalen gjør at begge selskaper kan utnytte sine respektive flyflåter og øvrige ressurser på en betydelig mer effektiv måte og ytterligere forsterke sine posisjoner i det europeiske markedet, sier Bjørn Kjos.

Norwegian vil i hovedsak operere flygingene fra Oslo, mens Sterling tar seg av flygingene fra Stockholm. (©NTB)

Personvernpolicy