Norwegian går på en smell

Bjørn Kjos. Foto: Johannes Worsøe Berg/DN.no
 Bjørn Kjos. Foto: Johannes Worsøe Berg/DN.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pNorwegian-sjef Bjørn Kjos varsler om kostnadssmell og underskudd i andre kvartal. Nå skal prisene økes. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian varsler om negativt resultat i andre kvartal og at selskapet trenger 400 millioner friske kroner fra aksjonærene.

Selskapet venter en omsetning på 1.540-1.560 millioner i andre kvartal. I samme periode ventes et EBITDA-resultat på minus 40 til 45 millioner kroner, opplyser selskapet i en børsmelding tirsdag.

Selskapet opplyser at drivstofftillegg, prisøkninger og kostnadsreduksjoner skal bli gjennomført for å motvirke økte drivstoffkostnader.

Passasjertallene for juni viser at Norwegian har en økning på 28 prosent siden samme periode ifjor, mens de kan vise til en økning på 50 prosent for årets første halvår. Selv om passasjertallene øker, har kapasiteten økt enda mer. Dermed er det flere tomme seter per fly.

Les også: Flere tar Norwegian til himmels

Dystert for Norwegian

Vår og sommermånedene er normalt Norwegians sterkeste måneder. At selskapet ikke klarer å tjene penger i vårmånedene, gir dystre utsikter for selskapet, mener analytiker Per Haagensen i Fondsfinans.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Flyselskapene tjener pengene sine i andre og tredje kvartal så Norwegian burde tjent penger i andre kvartal. Dette er gir dystre utsikter for resten av året, sier han.

Nå skal Norwegian redde seg inn ved å legge kostnadene over på passasjerene, men med usikker fremtid for norsk økonomi, kan det være en vanskelig kombinasjon, tror Norwegian-eksperten.

- Høyere billettpriser og fallende etterspørsel grunnet lavkonjunktur kan slå negativt ut for flyselskapet, tror Haagensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Norwegian var ikke sikret mot drivstoffprisene i andre kvartal - det er største kostnadsdriver, sier Haagensen som legger til at resultatet ikke er så langt unna hans forventninger.

- Resultatsmellen vil gå ut over passasjerene, konkluderer Fondsfinans-analytikeren.

Svakere i Sverige

Videre heter det at virksomheten i Norge går som planlagt og at det ventes et positivt EBITDA-bidrag på 25-30 millioner fra virksomheten. Samtidig er ikke utviklingen som ventet i Sverige, og her meldes det om en svakere omsetning enn ventet. Selskapet polske virksomhet er "tilfredsstillende", opplyses det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dyrere drivstoff

Selskapets virksomhet har blitt utfordret av høyere drivstoffkostnader, som opplyses å være 200 millioner høyere enn samme kvartal året før. I tillegg har streiken i Avinor i mai redusert inntjeningen med 25-30 millioner kroner, samt forsinkelser av flyleveringer har ført til leiekostnader på 20-25 millioner kroner av andre fly.

Det opplyses videre at selskapet har innført drivstofftillegg fra mai som har dekket 20-25 prosent av økningen i drivstoffkostnadene fra samme periode året før. Dette forholdet skal øke i tiden fremover, og drivstofftillegget vil bli fullt reflektert i rapportert omsetning i andre halvår 2008.

Dagens prisnivå på jetfuel er rundt 1.400 dollar pr tonn, og med dette nivået venter gruppen en enhetskostnad på 0,55 for hele 2008 basert på de eksisterende rutene. Norwegian hadde enhetskostnader på 0,60 kroner pr ASK i første kvartal 2008.