Coop kjøper Smart Club

Atle Brynesta: Foto: Dn.no
Atle Brynesta: Foto: Dn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pAtle Brynestad selger Smart Club til dagligvarekjeden Coop. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Smart Club
  • *Smart Club har siden etableringen i 1995 åpnet syv varehus i Norge.
  • *Ideen er å tilby kunder de mest solgte varene fra 40 ulike bransjer, fra mat, hagemøbler, ski og andre sesongvarer til en redusert medlemspris.
  • *Omsetningen i 2006 var på 1,5 milliarder kroner en vekst på 24 prosent fra året før. Driftsresultatet var i samme periode 55 millioner kroner, mot 34 millioner i 2005. Egenkapitalen økte med 78 prosent fra 2005 til 2006 til 138 millioner kroner.
  • *Samtidig var total gjeld 346,1 millioner kroner i 2006 mot 188 millioner året før.
  • *Kortsiktig gjeld økte med nærmere 160 millioner dette året hovedsakelig på grunn av økt leverandørgjeld, gjeld til kredittinstitusjoner og annen kortsiktig gjeld.
  • *Smart Club er heleid av CG Holding Atle Brynestads morselskap.

Avtale om kjøpet ble inngått i dag, og overtakelse skjer etter at Konkurransetilsynet har godkjent oppkjøpet. Kjøpet omfatter også eiendomsselskapene som eier varehusene på Slependen, Alnabru, Råde og Skedsmokorset. Videre overtar Coop leiekontraktene for Smart Club Express-butikkene på Bislett og Sofiemyr.

Atle Brynestad. Foto: ScanpixAtle Brynestad. Foto: Scanpix

– Vi er svært fornøyd med å sikre oss denne strategiske muligheten. I Oslo-området har vi en forholdsvis svak markedsandel, og derfor har vi den siste tiden lett etter muligheter for vekst i dette området. Smart Club er en slik mulighet, sier administrerende direktør i Coop NKL, Nils Arild Steigedal, i en pressemelding.

- Et spennende konsept

– Atle Brynestad har bygd opp Smart Club til et spennende konsept med gode butikker og attraktive beliggenheter. Det viktigste er at vi nå vil bruke tid på å ta med oss det beste fra Smart Club og det beste fra Coop slik at Coop endelig er å regne med i Oslo-regionen, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge i meldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For et par uker siden skrev Aftenposten at de siste forhandlingene med en aktuell kjøper av Smart Club-kjeden hadde brutt sammen.

Prisen var for lav for investor og Smart Club-eier Atle Brynestad. I stedet sto friske redningspenger på agendaen:

Smart Club ville hente inn 100 millioner kroner i en emisjon i løpet av sommeren for å styrke butikkjedens økonomi. Smart Club hadde et betydelig underskudd i 2007, så det må gjøres grep for å bedre utviklingen, forklarte den gang Smart Club i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Dagens Næringsliv står 135 ansatte i fare for å miste jobben som følge av restrukturering av Smart Club.

Les:
Smart Club sparker 135

Smart Club-sjef fortsetter

Coop har i dag Norges eneste kjede av hypermarkeder, Coop Obs! Kjøpet av Smart Club vil forsterke Coops posisjon i dette markedet, samtidig som det tilfører økt kompetanse og spennende muligheter for utvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Smart Club har en sterk merkevare og et godt konsept. Ved å inngå i en av Norges ledende handelsgrupperinger vil det unike Smart Club-konseptet få økt slagkraft, sier Svein Guldbrandsen, som er administrerende direktør i Smart Club og som skal lede selskapet også under det nye eierskapet.

Også etter salget av eiendommer til Coop forvalter CG Holding, gjennom sitt datterselskap Briksdalen eiendom, en betydelig portefølje av eiendommer som naturlig videreutvikles med tanke på utleie og salg.