Stjal den nye Bond-traileren

Bond vender tilbake med tungt skyts, pirater til tross. Illustrasjonsfoto: Filmweb.no.
Bond vender tilbake med tungt skyts, pirater til tross. Illustrasjonsfoto: Filmweb.no.

<pEtter planen skulle Bond-teaseren hatt verdenspremiere klokken 18 norsk tid i dag, men nettets agententusiastiske pirater har allerede rukket å distribuere verket.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har i samarbeid med Sony Pictures i Los Angeles prøvd å opprettholde deadline for når traileren for Quantum of Solace skulle lanseres. Det skulle skjedd klokken ni LA-tid, kl seks vår tid, sier markedssjef for Sony Pictures i Norge, Sandy Foin-Notland, til ABC Nyheter.

- I Norge har vi inngått en avtale med VG Nett om at de skulle være det første nettstedet til å vise teaseren.

VG Nett reklamerer med at leserne kan få se traileren fra klokken 18, men den er allerede å finne i høykvalitet ute i piratenes sfærer (i skrivende stund ligger den for eksempel her på YouTube).

- At den allerede ligger ute er ikke noe kjempestort problem for oss. Vi kunne jo ønske at folk holdt seg til våre retningslinjer, men i en webdominert verden som vi lever i vil det jo alltid være mulig å få tak i ting og legge dem ut. På en så stor film som James Bond kommer det ikke som en overraskelse, sier Foin-Notland.

- Hva slags reklameverdi ligger det i YouTube-klipp av denne typen?
- Den er absolutt til stede. Det er jo også en enorm interesse for den nye James Bond filmen. På YouTube ligger det også en rekke uoffisielle teasere som folk har klippet sammen selv.

Reklamevirus

Strategisk direktør i mediebyrået PHD, Dag Inge Fjeld, mener YouTube-klippene kan fungere som «viral markedsføring», altså at reklamen sprer seg litt som et virus.

- En ting vi har sett er nettopp at en del av disse YouTube-lekkasjene egentlig fungerer som en viralmarkedsføringskanal for film og DVD. James Bond må helst ses i stort format. Selv om man hadde en YouTube-versjon som virkelig så grensesprengende ut ville man likevel ønske å se dette på det store lerett, eller få tak i DVDen så snart som mulig, sier Fjeld til ABC Nyheter.


- James Bond har hard konkurranse, så det er viktig for dem å vise at dette konseptet fortsatt har noe ved seg. YouTube kan dermed fungere som en markedsføringskanal.


- Hvor aktivt bruker filmindustrien denne formen for markedsføring?
- De bruker ikke YouTube veldig aktivt. De er nok litt i tvil om hva slags rolle YouTube spiller i verdikjeden.

Filmindustriens hevn

Den 22. Bond-filmen i rekken, Quantum of Solace, fortsetter der Casino Royale slapp, og en hevntørst Bond skal avsløre en global konspirasjon og kanskje få tatt rotta på dem som tok livet av kjæresten hans i forrige film.

Men mot den globale konspirasjonen av nettpirater er agenten foreløpig maktesløs. Filmindustrien har, enn så lenge, ikke «rett til å drepe», og folk laster ned villig vekk.

- Teasere på YouTube og lignende kan ha en veldig god effekt. Alt i alt er det et fantastisk bra markedsføringssted. Jeg tror BitTorrent-sitene er mer problematisk for industrien, og det kommer nok til å bli slått hardt ned på når de får verktøyene til det. Og der tror jeg de vil gå etter de som laster opp og ned. De som driver nettstedene vil nok kunne manøvrere seg gjennom ulike jurisdiksjoner. Det går an å gå til sak mot dem som laster ned, spørsmålet er om politiet vil prioritere det.

- Det som er farlig for filmselskapene er når fildelingssider, BitTorrent-sites, får tak i originalfilmer med høy kvalitet. Nå om dagen får slike nettsteder ofte tak i originalmaterialet før filmen er på gata. Det er ganske mange ledd som må inn i produksjonen av en DVD, og på et av disse kan det skje en lekkasje, sier Fjeld.

- Men YouTube ser man nok litt mer gjennom fingrene med.

Tyveri kan gi salg

Fjeld tror likevel at fildelingen også kan gi en positiv reklameeffekt for visse produkter, og faktisk stimulere til økt salg.

- Det finnes IT-forskere ved NTNU som har påpekt at hadde det ikke vært for at så mange laster ned tv-serien «The Wire» og snakker varmt om den ville den neppe hatt et så stort DVD-salg. Slike marginale serier kan få mye oppmerksomhet når entusiaster laster dem ned og skaper buzz rundt det, sier han.

- Jeg tror også mye kritisk tid går til spille i den tiden det tar mellom at en tv-serie er sendt og DVDen er tilgjengelig. Sopranos-entusiaster vil ikke vente et halvt år på å få sett siste sesong, for eksempel. Jo raskere man får ut en ordentlig produsert DVD etter at ting er vist på tv, dess sikrere blir man mot fildelere. Samtidig gir dette en utfordring i forhold til å få solgt tv-rettighetene til andre land. Så det er en avveiing av hva som er det mest lukrative å gjøre. Jeg tror vi kommer til å se mer simultan kringkasting av tv-serier over hele verden, for å komme dette tidsvinduet til livs.

- En aktør som har skjønt dette med markedsføring og salg på nett er ITunes. De skjønner at man må være raskt ute med å gjøre ting tilgjengelig, at det må være god kvalitet, og at det må nå fansen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus