Kraftig nedgang i bilsalget

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilsalget har den siste tiden falt kraftig, og mange bilimportører brenner inne med varene sine, skriver Dagens Næringsliv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktører i bransjen som avisen har snakket med forteller at det er trange tider for bilselgerne i Norge. General Motors, som har merkene Opel og Saab, har på det verste kuttet prisen på enkeltmodeller med 50.000 kroner.

– Vi har hatt en tøff start på året for våre produkter, sier administrerende direktør Petter Smebye.

Opel og Saab har hatt en nedgang på henholdsvis 40 og 30 prosent i år sammenlignet med i fjor.

Nå er tiden moden for omfattende kampanjer med billige ekstrautstyrspakker.

– Her er det vel mange importører som har bestilt for mange biler og som må få dem ut, sier direktør Johnny Danielsen for personbiler i Mercedes.

Han har selv satt ned prisen på de to siste modellene.

På Drammen Havn er det nå store problemer med å få plass til alle de usolgte bilene som kommer til landet. Autolink disponerer arealer for rundt 9.000 biler på Holmen i utløpet av Drammenselva. Nå har de måttet leie inn arealet for 2.000 ekstra biler. Tidligere har omløpstiden for bilene deres vært på en fire til fem uker.

– Omløpstiden øker nå. Bilmarkedet roer seg, sier regionsjef Øystein Skavlem i Autolink. (©NTB)