Her er bruktbil-fellene

Her er bruktbil-fellene
Her er bruktbil-fellene
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skjulte skader og heftelser er bare to av problemene 9000 nordmenn får i fanget hvert år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år omsettes det rundt 240.000 bruktbiler i Norge, og i dette markedet er konfliktnivået mellom selger og kjøper svært høyt. Forbrukerrådet får cirka 9.000 henvendelser hvert år.


Bruktbiler kan både kjøpes privat og av forhandlere.

- Problemene ved private kjøp er ofte knyttet til at både selger og kjøper har for lite kunnskap om biler. Kan man lite om bil, bør man vurdere å kjøpe bil gjennom en seriøs forhandler, mener advokat Mette Thorne Lothe i kontorfellesskap med Forbrukeradvokaten.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

Harald Høiby i Forbrukerrådet advarer mot å ha full tillit til opplysninger som gis av private bruktbilselgere.

- Jeg tror nok folk kan være litt for godtroende når de kjøper bruktbil av privatpersoner. I tillegg er det nok dessverre slik at mange kjøper bil med følelsene - i stedet for med fornuften, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet og NAF kontaktes årlig av tusenvis av forsmådde bruktbilkjøpere. For å prøve å senke konfliktnivået i bruktbilmarkedet har de nå utviklet ni kjøpevettrregler for brukbil.

- Vi håper kjøpevettreglene vil gjøre det enklere å være bilkjøper. Følger du disse rådene, øker du sjansen for et smertefritt kjøp, sier direktør i Forbrukerrådet, Erik Lund-Isaksen til forbrukerportalen.no.

Disse ti punktene bør du være oppmerksom på ved kjøp av bruktbil:

1. Skriv alltid kontrakt. Sørg for å få med alle detaljer.

Har man en skriftlig avtale, er det mye lettere å bevise hva som er avtalt. Det er helt sentralt at man får med alle relevante opplysninger om bilen i kontrakten - før den signeres.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En undersøkelse gjort av Forbrukerrådet viser at kun to av tre bruker kontrakt når de kjøper bil.

- Derfor er det heller ikke rart at mange bilkjøp ender med krangel, noe som er både tidkrevende, dyrt og ubehagelig, sier Erik Lund-Isaksen til forbrukerportalen.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Noe av det viktigste ved et bruktbilkjøp er å få med mest mulig informasjon i kontrakten. Ved å avdekke feil og mangler på forhånd, står man mye sterkere om man eventuelt må reklamere i ettertid. Bilen skal være i samsvar med det som er avtalt. Et lurt tips er å ta vare på annonser og lignende, sier advokat Lothe.

På nettsidene til NAF kan man finne en standardmal for bilkjøp.

2. Undersøk bilens kilometerstand og årsmodell.

Både bilens kilometerstand og årsmodell kan gi deg mye informasjon om hva du kan forvente av bilen.

Finn også ut hva som er markedsprisen for den type bil du vurderer å kjøpe. Sjekk for eksempel annonser i aviser, TV og på internett.

Aller enklest: Sjekk hva bilen er verdt her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=104523

3. Undersøk om bilen har hatt skade.

En bil som har vært utsatt for skade kan ha mangler det kan være vanskelig å oppdage ved første øyekast. Disse bør imidlertid selger opplyse om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Selger plikter å gi eventuelle kjøpere informasjon om den aktuelle bilen. Det er ikke lovlig å holde vesentlige opplysninger tilbake, forteller advokat Lothe.

- Det er selvfølgelig heller ikke lov å prøve å skjule eventuelle skader, men det vil alltids være noen som prøver seg, så det gjelder å være på vakt. En del prøver for eksempel å gjemme rust bak stålplaster, legger hun til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4. Undersøk om det er registrert heftelser på bilen.

Heftelser følger bilen, og ikke eieren. En kreditor med tinglyst pant i bilen, vil uansett hva selger måtte opplyse i kjøpeavtalen, kunne holde deg som eier ansvarlig for eventuell gjeld som hefter ved bilen. Om det finnes heftelser på bilen kan enkelt sjekkes opp mot Brønnøysundregisteret.

- Skal man kjøpe en bil med heftelser er det svært viktig å betale direkte til kreditor - og ikke til selger, råder advokat Lothe. For gir man pengene til selger, risikerer man at han eller hun bruker dem på noe helt annet enn å betale gjelden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan oppgjøret skal finne sted bør også tas med som et punkt i kontrakten.

5. Undersøk eierforhold – er det eier av bilen som selger den?

Dersom du kjøper bil av, og betaler til, en som ikke er eier av bilen, risikerer du å tape både pengene du betalte og bilen.

6. Undersøk om bilens servicehefte er komplett/utfylt.

Serviceheftet viser bilens historikk, og kan gi god informasjon om hvordan bilen er vedlikeholdt samt hvilke reparasjoner og utbedringer som er foretatt.

- Det kan for eksempel være interessant i vite om registerremmen nylig er byttet, eller om den må byttes innen kort tid, forklarer Høiby i Forbrukerrådet.

Sjekk også om avgifter, som for eksempel årsavgiften, er betalt.

7. Undersøk bilen nøye.

Ta en kjøpstest/salgstest av bilen før kjøpekontrakt inngås.

Før du inngår avtale om kjøp eller salg av bil, bør bilens tilstand være kartlagt gjennom en før-kjøpstest. En slik test vil avdekke tilstanden til blant annet motor, bremser, rust og det elektriske anlegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Verken ved privat salg, eller hos forhandler, er selger pliktig å gjennomføre en tilstandsrapport. Men:

- Man bør aldri kjøpe bruktbil uten tilstandsrapport, råder Høiby i Forbrukerrådet.

Fordi brukte biler kan koste opptil flere hundre tusen, kan det være en god investering å få utført en test før kjøpet. NAF tilbyr kjøpstester til 1.595 kroner for medlemmer.

- Ved å avdekke bilens mangler og slitasje på forhånd, blir det også lettere å forhandle om prisen. Når det gjelder eldre brukte biler, er det mye som må betraktes som normal slitasje, og ikke nødvendigvis som feil eller mangler. Men man kan ta høyde for slitedeler som snart må byttes ut når man forhandler om pris, tipser advokat Lothe.

8. Undersøk om bilen er EU-godkjent.

En periodisk kjøretøykontroll avdekker om bilen tilfredsstiller offentlige minstekrav vedrørende sikkerhet og miljø på det tidspunkt kontrollen ble foretatt, og er en forutsetning for å kunne bruken bilen i det hele tatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men merk: EU-godkjenning sier ikke noe om driftssikkerheten fremover, utover at den er sikker nok til å gå i trafikken på kontrolltidspunktet.

9. Ikke la deg lure av løfter om garanti.

Mange tilbyr garanti, men det er ikke verdt noe dersom garantien ikke gir deg noe mer enn hva du har rett til etter loven. En garanti skal innebære at du sikres bedre rettigheter enn hva forbrukerkjøpsloven gir deg.

Dette kan være at du får en garanti som gir deg de samme rettighetene som du har etter loven, men at du får disse rettighetene i en lenger periode enn reklamasjonsreglene sier. Eller du kan få en garanti som gjelder for en kortere periode, men der du i denne perioden får flere rettigheter enn det du har etter loven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Undersøkelser har vist at svært mange selgere ikke vet forskjellen på garanti og reklamasjon, så dette er helt klart noe man bør være oppmerksom på, forteller advokat Høiby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanlig reklamasjonsfrist på biler er fra 2–5 år.

· Kjøpte du bilen fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Her er reklamasjonstiden to år.

· Dersom kjøpet ble foretatt fra en forhandler/ forretning, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Reklamasjonstiden er da fem år.

Hos Forbrukerportalen finner du mer om forbrukerkjøpsloven og om rettigheter ved mangler på bilen du har kjøpt.

Sjekk hva bilen er verdt.

10. Har du allerede gått i bruktbilfella?

- Da bør du så fort som mulig få en fagperson til å karlegge alle feil og mangler. Man bør også reklamere så fort som mulig, og prøve å komme i dialog med selger, sier Høiby i Forbrukerrådet.

På nettsidene til NAF er det lagt ut maler som kan hjelpe deg i utformingen av et reklamasjonsbrev.

Vær imidlertid oppmerksom på at man ikke kan reklamere på hva som helst. Man må skille mellom iboende feil og andre feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Har man for eksempel kjøpt en veldig gammel bruktbil, er det helt normalt at bremsene må skiftes etter et par år, forklarer Høiby.

Klarer man ikke å bli enig med selger, kan man sende inn en klage til Forbrukerrådet. De vil da prøve å megle frem en løsning. Gjennom Forbrukerrådet kan kjøper og selger også få tilbud om behandling av saken i Forbrukertvistutvalget. Man kan også kontakte NAF eller en advokat.

- Bil topper statistikken vår, med cirka 9.000 henvendelser hvert år. Derfor gjennomførte vi tidligere i år en kampanje for å dyktiggjøre bilkjøpere, forteller Høiby i Forbrukerrådet.