Norge dårligst på miljøskatt

Norge dårligst på miljøskatt
Norge dårligst på miljøskatt

Norge er dårligst i Europa på å innføre grønne skatter, viser en undersøkelse fra Europakommisjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noen viktige grønne skatter i Norge:
· CO2-avgift som omfatter drivstoff og industri- og oljevirksomhet.
· Flyselskapene betaler CO2-avgift for drivstoff på innenriksflyginger, men er fritatt avgift for utenlandstrafikken.
· Fra januar i fjor ble det innført CO2-avgift på kjøp av ny bil.

I 1995 var Norge på Europa-toppen, men nå har andelen grønne skatter sunket til 1,9 prosent av bruttonasjonalprodukt, noe som gir bunnplass. Danskene betaler tre ganger så mye som nordmenn i grønne skatter Det viser undersøkelsen som er gjengitt i ukebrevet Mandag Morgen.

-Tør ikke

Klimaforsker Gunnar Eskeland i Cicero mener at Norges satsing på grønne skatter har stått stille siden CO2-avgiften ble innført på begynnelsen av 1990-tallet. Han tror politikerne ikke våger å farge skattene grønne.

- Jeg tror politikerne er skvetne og undervurderer velgerne. De tåler både høyere grønne skatter og bedre kollektivtilbud, sier Eskeland til Vårt Land.

Hans forklaring på Norges bunnplass er også at høy andel av vannkraft trekker ned. Videre har andre europeiske land hatt andre utgangspunkter for å innføre grønne skatter, tror Eskeland, og viser til at andre land har redusert budsjettunderskudd på denne måten. Norge har ikke hatt behov for det.

-Ikke dyrere

Eskeland tror imidlertid at Norge har mye å hente på å innføre grønne skatter, blant annet fordi kraftkrevende industri så langt har sluppet billig unna miljøskattlegging.

Han mener nøkkelen til suksess med grønne skatter er å senke andre typer skatter tilsvarende økningen av de grønne skattene. På denne måten blir skattenivået uendret, totalt sett.

-Blir viktigere

Statssekretær Geir Axelsen i Finansdepartementet signaliserer imidlertid at grønne skatter blir viktigere fremover. Men han vil ikke si noe om hvordan.

- Jeg tror det vi gjør nå vil trekke i retning av at de grønne skattene utgjør en høyere andel av brutto nasjonalprodukt, sier han til Mandag Morgen.

Han viser til CO2-avgiften på nye biler, og to nye avgifter for utslipp av nitrogendioksider som vil gi staten halvannen milliard i nye inntekter.

Personvernpolicy