De første i graven med egne tenner

<p>Den danske trendanalytikeren Poul Erik Jakobsen presenterte torsdag rapporten om de nye seniorene, «Med én fot i graven, og den andre i butikken». Foto: Heiko Junge / SCANPIX</p>
Den danske trendanalytikeren Poul Erik Jakobsen presenterte torsdag rapporten om de nye seniorene, «Med én fot i graven, og den andre i butikken». Foto: Heiko Junge / SCANPIX

De nye pensjonistene – generasjonen født etter krigen – er historiens mest likvide, og den første som går i graven med egne tenner i behold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette hevdet den danske trendforskeren Poul Erik Jakobsen i et foredrag på BIA-dagen til Forskningsrådet torsdag.

Etterkrigsgenerasjonen, de som er født mellom 1946 og 1960, går nå inn i et nytt land, pensjonistlandet, og det vil bli flere og flere pensjonister de neste 20 årene. Det er snart flere mennesker over enn under 50 år i de skandinaviske landene, påpekte Jakobsen i et showpreget foredrag i Oslo.

Dette er en generasjon som er vant til å klage, til å gå i demonstrasjonstog og få det som de vil. Mange av dem sitter på store nettoformuer, de er historiens mest likvide generasjon med en voldsom kjøpekraft, og de vil komme til å sette sitt preg på tiden framover.

Farlig generasjon

De nye seniorer, som Jakobsen kaller dem, vil ha et annet forbruksmønster enn pensjonistgenerasjonen før dem. Og de er innstilt på å leve livet og bruke formuene sine, framfor å la dem gå i arv.

– Ny seniorer kjøper sydenbilletter ikke bare til seg selv, men til hele familien, til barn, barnebarn og oldebarn. Likviditetstoppen i Norge nås når man er 64 år, og det er flere og flere som blir moderne forbruksmennesker til de dør, sier Jakobsen.

– Det er en farlig generasjon, meget farlig, var den ironiske avslutningen på foredraget som Jakobsen høstet mye latter for med sine skarpe observasjoner av forbrukermenneskene i det moderne samfunnet som han samlet i rapporten «Med en fot i graven og den andre i butikken».

Mange og makt

Den nye pensjonistgenerasjonen er mange, og mange av dem er velutdannede og har mye penger. De vil ikke nødvendigvis gi slipp på den makta de har hatt i samfunnet når de går over til å bli pensjonister. Mer friske, sunne og aktive pensjonister enn verden har sett til nå, ifølge Jakobsen.

– Denne generasjon vil bli i flertall i tida framover, de har båret fram velstanden og selv vært med på å skape det moderne samfunn, sier Jakobsen til NTB.

Den sterke kjøpekraften til den gruppen står heller ikke i forhold den heller vesle oppmerksomheten gruppen får fra forbruksvareprodusentene og deres allierte i reklameindustrien, som kanskje ikke helt forstår hva som er i ferd med å skje.

Lar seg ikke friste

– Hvordan kan en 28-årig AD (art director, red.anm.) i reklamebransjen forstå 60-åringene, spurte Jakobsen foredragsforsamlingen

– Produsentene og reklamebransjen har ikke forstått hva den nye erfaringsmette pensjonistgenerasjonen vil med livene sine, sier Jakobsen til NTB.

Mange av de nye pensjonistene lar seg ikke friste av hva som helst, de bryr seg lite om reklame, og deres gode økonomi gjør at de ikke er så interessert i billige tilbud.

– De bruker ikke hele dagen på å fjerte byen rundt for å finne ut hvor det er billigst øl, sier Jakobsen. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus