Avgifts-forvirring

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Finansdepartementet hevder det fortsatt skal være billigere å ha dieselbil med partikkelfilter enn uten og avviser medieoppslag om økning av årsavgiften.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aftenposten skriver i dag at regjeringen fra neste år av vil ta bort ordningen med redusert årsavgift for dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter. Dette på grunn av en ny britisk undersøkelse som viser at biler med partikkelfilter står for store lokale utslipp av den helseskadelige gassen NO2.

I en pressemelding avviser Finansdepartementet dette, og sier at Aftenposten villeder og kommer med misvisende opplysninger om regjeringens arbeid.

- Regjeringen har ikke planer om å reversere ordningen med at dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter skal ha lavere årsavgift enn andre dieselbiler, heter det i pressemeldingen.

Det blir lagt til at departementet vil gjennomgå det britiske forskningsmaterialet, men at det er for tidlig å komme med noen konklusjoner.

- Trenger avklaringer

Seniorrådgiver Ole Helmick Øen i Norges Automobil-forbund (NAF) mener hele avgiftsproblematikken bør gjennomgås, først og fremst for å gjøre den mer forutsigbar for folk flest.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mange er forvirret og trenger en avklaring. I år har vi to satser for årsavgiften for bil, med redusert avgift for bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter. NAF mener det er urimelig at en ikke får redusert denne avgiften om en ettermonterer filteret. Det handler om likebehandling, og vi tok opp dette med med Finansdepartementet i fjor, sier Øen til ABC Nyheter.

I tillegg er Øen opptatt av at den nye britiske undersøkelsen om NO2-utslipp må gjennomgås. Og at det må avklares hva som totalt sett er det beste for lokalmiljøet. Han tror mange folk føler seg lurt av opplysninger om at partikkelfilteret er mer miljøvennlig, men nå likevel kan vise seg å slippe ut mer av denne farlige gassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- NAF mener også at hele avgiftssystemet må sees i sammenheng. Situasjonen nå er at det blitt billigere å kjøpe dieselbil, men dyrere å bruke den, slår Øen fast og viser til økningen i dieselavgiften.
- Slik går kanskje vinninga opp i spinninga.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor økning

Salget av dieselbiler har skutt i været etter at regjeringen foretok en omlegging av avgiftene 1. januar 2007. Det kom da en reduksjon i engangsavgiften for de bilene med minst utslipp av klimagassen CO2 - altså blant annet dieselbiler.

I 2007 - etter denne endringen - utgjorde dieseldrevne nye personbiler 74,3 prosent av salget av nye biler, mot 48,3 prosent året før.

- Det er påfallende hvordan folk har vridd etterspørselen etter dieselbiler, sier Øen i NAF.