Får igjen penger etter tastefeil i nettbank

Sparebank1 Nord-Norge har besluttet å dekke tapet for Grete Fossbakk som i 2006 mistet 500.000 kroner da hun tastet feil kontonummer i nettbanken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pengene som skulle overføres til datterens konto i DnB NOR havnet i stedet på kontoen til en fullstendig ukjent mann som ikke nølte med å bruke sin nye «rikdom».

I alt 378.000 kroner rakk mannen å bruke før Fossbakk oppdaget at datteren ikke hadde fått pengene.

Begge de involverte bankene nektet å ta ansvar for Fossbakks feiltasting, men avisen Dagens Næringsliv laget en stor sak av det som skjedde og Finansnæringens Hovedorganisasjon startet et arbeid med å sikre at nettbanker automatisk varsler kundene ved feiltasting.

Dagens nettbankløsninger gjør at en lignende feil ikke kan skje på nytt, men samtidig innebærer de nye løsningene et merarbeid for kundene. Sparebanken der Grete Fossbakk hadde vært kunde i 20 år nektet likevel å erstatte beløpet, og Fossbakk tok derfor ut sivilt søksmål.

Hun begrunnet sitt krav med at banken er rettslig ansvarlig for systemsvakheter som kan påføre kundene tap. Etter planen skulle rettssaken opp for Nord-Troms tingrett i begynnelsen av april, men fredag valgte sparebanken i stedet å kaste kortene og tilbød seg å dekke Fossbakks tap.

Som motytelse fikk banken overta kravet mot mannen som fikk pengene på kontoen og brukte dem opp i løpet av noen dager. (©NTB)

Personvernpolicy