De beste bilkjøpene

De beste bilkjøpene
De beste bilkjøpene
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er de nye bilene som koster deg minst å eie. Se den overraskende listen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


DinSide – Jogrim Aabakken

Leaseplan er Norges største billeasing-selskap og administrerer en flåte bestående av hele 30.000 biler. Selskapet besitter derfor svært høy kompetanse på alt som har med bilhold- og biløkonomi å gjøre, noe som gjør det interessant å lytte når Leaseplan kommer med råd.

Verditap

Nå har Leaseplan analysert fire bilklasser, og kårer de fire beste kjøpene i hver klasse. Rangeringen er basert på en rekke faktorer, deriblant antatt drivstoff-forbruk, utgifter knyttet til service og vedlikehold og - ikke minst - antatt verditap.

Nettopp antatt verditap, eller avskrivninger som det heter på fagspråket, er en særdeles interessant faktor. Dette fordi verditapet i mange tilfeller er den største årlige enkeltutgiften knyttet til det å eie en nyere bil.

Leaseplan-rangeringene tar utgangspunkt i at du kjøper en ny bil og at du har en årlig kjørelengde på rundt 20.000 kilometer. Rangeringen egner seg ifølge Leaseplan aller best for deg som regner med å selge bilen etter tre år, men har ifølge selskapet relativt høy gyldighet også for deg som planlegger å beholde bilen i fire eller fem år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De beste nybilkjøpene – gå rett til listen: http://www.dinside.no/php/art.php?id=509714

Toyota RAV4

Folke-SUVene har i løpet av de siste årene vært blant Norges aller mest populære bilklasser. I fjor havnet til og med to folke-SUVer - Toyota RAV4 og Honda CR-V - på listen over Norges ti mest solgte personbilmodeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota RAV4Toyota RAV4

Honda CR-V nådde imidlertid ikke opp på Leaseplans liste. Det gjorde heller ikke Nissan X-Trail. Toyota RAV4 derimot, tildeles topp-plasseringen. Varianten Leaseplan har tatt utgangspunkt i er RAV4 2.2 D4-D Crossport, som koster drøye 400.000 kroner inkludert leveringsomkostninger, metallic lakk og vinterhjul på alufelg.

Når alle kostnader bakes inn, vil eieren av denne bilen ifølge Leasplans beregninger slippe unna med rundt 104.000 kroner i eierelaterte utgifter per år.

Dette beløpet kan høres voldsomt ut, men det er viktig å være klar over at beløpet i tillegg til verditap og vedlikeholdsutgifter også inkluderer renter, årsavgift og drivstoff (20.000 km).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tiguan, Outlander og Grand Vitara

På de tre neste plassene finner vi nykommeren Volkswagen Tiguan, Mitsubishi Outlander og Suzuki Grand Vitara. Disse vil ifølge Leaseplan belemre eieren med mellom 1.300 og 3.400 kroner i økte årlige utgifter. Forskjellen i årlige eiekostnader er med andre ord relativt beskjedne. Det er imidlertid viktig å være klar over at vi her snakker om de fire mest økonomiske modellene i folke-suv-klassen.

Det er også interessant å merke seg at Leaseplan mener at Toyota RAV4 årlig vil koste rundt 3.400 kroner mindre å eie enn en Suzuki Grand Vitara, til tross for at Toyotaen har rundt 25.000 kroner høyere innkjøpspris.

Se tabell for nøyaktig modellbetegnelse

Ford Mondeo

Ford Mondeo 1.8 TDCi Trend vinner klassen for mellomklassebaserte stasjonsvogner. DinSide Motor har også kåret Ford Mondeo til klasseleder, basert på helt andre egenskaper (blant annet plass, kjøreegenskaper, komfort, funksjonalitet, opplevd kvalitet, utstyr og nybilpris).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Leaseplan hevder at nye Ford Mondeo i tillegg vil kunne friste med svært lave årlige eiekostnader, fremstår Mondeo i våre øyne som en svært, svært attraktiv bilmodell.

407, Passat og Avensis

Leaseplan anbefaler også Peugeot 407, Volkswagen Passat og Toyota Avensis. Vi lot oss ikke overraske over at de to sistnevnte fikk en høy plassering, men ble desto mer forundret over at Leaseplan i så stor grad går god for annenhåndsverdien til Peugeot 407. Vi er blant dem som har antatt at både Passat og Avensis holder seg bedre i verdi enn den relativt trange 407, som har gjort det relativt svakt i våre tester. Vi lot oss i tillegg overraske over at 407 slår Mazda 6

Ford FocusFord Focus

Ford Focus

Ford vinner også klassen for kompaktklassebaserte stasjonsvogner med Focus 1.6 TDCi Trend Econetic. Ifølge Leaseplans beregninger vil denne Focusen gi en årlig besparelse på mer enn 4.000 kroner sammenlignet med nestemann på listen - Opel Astra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På tredjeplass finner vi Skoda Octavia - som av Leaseplan altså klassifiseres som kompakt- og ikke mellomklassebil - ettefulgt av familiemedlemmet Volkswagen Golf.

Volvo V70

Den siste klassen Leaseplan har tatt for seg, er de dyreste stasjonsvognene, som ofte klassifiseres som premium-biler. Denne klassen vinnes av Volvo V70 2.0 D Kinetic, som ifølge Leaseplan kan friste med årlige eiekostnader på bare 105.000 kroner. Ifølge Leaseplan har altså denne V70en like lave eiekostnader som de høyest rangerte folke-SUVene. Dette til tross for at V70en har en tildels betydelig høyere innkjøpspris enn disse ( se tabell ).

På andreplass finner vi landsmannen Saab 9-5, en smule overraskende. 9-5 har nemlig vært på markedet siden 1997 og er dermed en av de absolutt eldste bilkonstruksjonene som selges i det norske markedet. På andre- og tredjeplassen finner vi tyskerne Audi A6 og BMW 520d.

Sjekk hva bilen din er verdt: http://www.dinside.no/php/art.php?id=104523