Nå kommer bybilen

<p>I 2003 fikk Oslo bysykler. Nå kan bybilen komme. Foto: Olav Olsen.</p>
I 2003 fikk Oslo bysykler. Nå kan bybilen komme. Foto: Olav Olsen.

Vil du slippe dyr parkeringsavgift, bompenger og miljøforurensing? Firmaet bak konseptet bysykler lanserer et kollektivt alternativ for bilelskere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bysykkelen har for mange vært et formidabelt fremkomstmiddel og snart kommer et tilsvarende tilbud for bilentusiaster.

Med noen få tastetrykk på mobilen reserverer du en bil. Hent bilen på et ønsket sted i byen, bruk den så lenge du vil, og sett den fra deg på en av mange parkeringsoppsettere som vil være tilgjengelige i forbindelse med lanseringen.

Silje Fylkesnes (33): - Både ja og nei. Hvis jeg var i en situasjon uten bil, kan det hende jeg hadde benyttet meg av det.Silje Fylkesnes (33): - Både ja og nei. Hvis jeg var i en situasjon uten bil, kan det hende jeg hadde benyttet meg av det.

Slik ser i hvert fall Richard Fossum, sivilingeniør og daglig leder ved ITS-Tellus, for seg fremtiden til bybilen.

- Vi vil prøve å utvikle en enkel transportløsning i tillegg til det eksisterende kollektivtilbudet. Det som skiller "bybilen" fra vanlige leiebiler er at vi baserer tilbudet på kortidsleie, og det er større automatikk i både å hente og levere bilen. Hvis man klarer det med en sykkel, er potensialet stort for at man klarer det med en bil også, sier Fossum til ABC Nyheter.

Det som skiller bybilen fra et vanlig leiebilfirma er at du kan låne den helt ned til 15 minutter om gangen, og den skal være lettere tilgjengelig.

Johanne Johanesson (26) og Ajin Amin (30): - Absolutt, høres ut som en kjempegod idé for byfolk om det er lett tilgjengelig.Johanne Johanesson (26) og Ajin Amin (30): - Absolutt, høres ut som en kjempegod idé for byfolk om det er lett tilgjengelig.

Fossum tror prosjektet vil bidra til redusert biltrafikk lavere antall gateparkeringer, mindre forurensning og mindre bruk av privatbil til små ærender. Bilene som skal være til rådighet, er ikke nødvendigvis el-biler, men små miljøvennlige og bensingjerrige biler av typen Smart eller lignende. Etter hvert håper gründerne at byens befolkning får hundrevis av biler å velge mellom.

Bilekspert Stein Pettersen tror ikke prosjektet vil være en god løsning for miljøet. Han mener at nordmenn setter friheten sin for høyt til å bytte ut privatbilen.

Torbjørn Skinnemoen (64): - Jeg kan se behovet og tror at yngre mennesker vil benytte seg av tilbudet.Torbjørn Skinnemoen (64): - Jeg kan se behovet og tror at yngre mennesker vil benytte seg av tilbudet.

– Tilbudet vil nok appellere til urbane bymennesker, men jeg tror ikke det vil slå an noe særlig for folk flest. Hvis du ser på miljøet i dag vil prosjektet kanskje være en tankebarriere. Jeg tror ikke bybil vil være løsningen på miljøproblemet, konkluderer han.

Flere fordeler
Hvor mye denne kollektivløsningen vil koste, vet man foreløpig ikke. Ifølge Fossum vil prisen antageligvis bli dyrere enn annen kollektivtilbud.

- Bybilen vil bli billigere enn taxi, men dyrere enn buss og trikk. Prisen vil være avhengig av hvor langt du kjører og hvor mye tid du bruker, sier Fossum.

Han forteller videre at de jobber jevnt og trutt med transportmyndighetene for å få iverksatt prosjektet.

Sebastian Dahl (20) og Melanie Dahl (23): - Hvis den går på strøm tror vi nok at vi hadde benyttet oss av tilbudet. Men vi foretrekker sykkel.Sebastian Dahl (20) og Melanie Dahl (23): - Hvis den går på strøm tror vi nok at vi hadde benyttet oss av tilbudet. Men vi foretrekker sykkel.

– Vi ønsker at våre biler skal få kjøre i kollektivfeltet, få fortrinnsrett på parkeringsplasser og faste oppsettingsplasser. Vi jobber også med å få istand andre fordeler.

Prøvelanseringen av bybil vil skje i løpet av 2008, men nøyaktig dato er ennå ikke satt. I førsteomgang vil bybilen bli lansert innenfor ring tre, som er Akershus, Lysaker og Oslo.

Kjetil Næss (33): - Hvis jeg var i en situasjon uten bil, kan det hende. Tilgjengelighet er viktig.Kjetil Næss (33): - Hvis jeg var i en situasjon uten bil, kan det hende. Tilgjengelighet er viktig.


Personvernpolicy