Mot rekordsalg for Vinmonopolet

Vi kjøper stadig mer vin og sprit på Vinmonopolet. (Foto: Scanpix)
Vi kjøper stadig mer vin og sprit på Vinmonopolet. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kjøper stadig mer vin og brennevin, og det ligger an til rekordsalg for Vinmonopolet i 2007.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I årets første 11 måneder har salget økt med 4,4 prosent målt mot samme periode i fjor.

- Hittil i år har vi solgt 61 millioner liter, mot 58,8 millioner liter i samme perioden i 2006, sier informasjonssjef i Vinmonopolet Halvor Bing Lorentzen til ABC Nyheter.

Det totale salget i 2006 var på 68,7 millioner liter. For å slå den rekorden må Vinmonopolet selge 7,7 millioner liter alkohol i desember. I og med at desember tradisjonelt er en god salgsmåned, ser ikke det ut til å bli noe problem:

- I fjor hadde vi et salg på rett i underkant 10 millioner liter i desember, og i år regner vi med en liten økning, på cirka 4 prosent, sier Lorentzen.

Det totale salget i år ligger altså an til å ende på cirka 71,5 millioner liter.

Mer alkohol på 2000-tallet

Salgstall fra de siste fem årene viser at vi handler stadig mer Vinmonopolet. I 2002 kjøpte vi 58.870 liter alkohol på polet. Totalen for i år ser ut til å bli cirka 12,5 millioner liter høyere enn det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette betyr at hver voksne person (det finnes cirka 4 millioner nordmenn over 18 år) kjøper mer enn tre liter mer alkohol i år enn for fem år siden.

Og rundt tusenårsskiftet ser man en relativt kraftig økning – fra 49.291 liter i 1999 til 53.099 i 2000.

Flere mulige forklaringer

- Det er flere forhold som kan bidra til å forklare salgsøkningen; folk har mer penger, det går godt med AS Norge, så folk har bedre råd, sier informasjonssjef Lorentzen.

- Samtidig øker vi antall butikker, og dermed øker tilgjengeligheten. Det har kommet ni nye butikker i år.

- Folk er også blitt veldig opptatt av mat og vin i kombinasjon.

Metanoleffekten

Videre forteller Lorentzen at det er gjennomført undersøkelser som viser at folk handler litt mer på selvbetjeningspol enn på vinmonopol som har varene bak disken.

- I det totale bildet har dette ingen stor effekt, men litt utslag gir det nok.

- Vi selger noe mer brennevin, noe som kan forklares ved at folk kjøper mindre smuglersprit, fordi de ikke stoler på det lenger, på grunn av metanolsakene.