Ingen erstatning når harddisken konker

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertvistutvalget slår i et ferskt vedtak fast at databrukere som hovedregel ikke har rett til erstatning når harddisken krasjer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): Utvalget slår fast at det alltid vil være en fare for tap av data som bare er lagret på maskinens harddisk.

- Siden dette må anses alminnelig kjent, mener utvalget at tap av data som hovedregel må være kjøperens egen risiko, skriver Forbrukertvistutvalget i beslutningen.

Utvalget fastslår at databrukere som hovedregel ikke engang har rett til erstatning, selv ved kjøpsrettslig mangel på harddisken, skriver VG.

Men ifølge Forbrukerrådet betyr ikke dette at databrukere står uten rettigheter.

- Vi studerer fremdeles vedtaket fra Forbrukertvistutvalget og vurderer hva konsekvensene vil være, sier seniorrådgiver Torgeir Waterhouse.

- En harddisk er laget for å oppbevare data som kan være svært verdifulle for forbrukeren, og det er også en utfordring at datamengdene blir stadig større, sier han.

Han poengterer at det noen ganger kan være vanskelig eller umulig å ta sikkerhetskopi av kopibeskyttede filer (for eksempel film og musikk med DRM-sperre), noe som kan skape en uakseptabel situasjon for forbrukerne.

Forbrukertvistutvalgets vedtak ble fattet etter at en 42-åring fra Bergen klagde saken inn. Harddisken hans streiket, og han mistet viktige dokumenter. (©NTB)