Bruktbåtsalget havarerer

Bruktbåtsalget havarerer
Bruktbåtsalget havarerer

Båt-bonazaen kan ha strandet. Nå tilbys flere bruktbåter enn noensinne og bransjen frykter prisras.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Markedet er i ferd med å bli mettet, ja, sier Thomas Olsen hos forhandleren Pro Marine i Oslo.

- Det er vanskeligere å få solgt, det vil si at det tar lengre tid og at prisene går nedover.
Olsen mener de gylne årene i båtmarkedet definitivt er over.

- Det har vært et fantastisk nybåtsalg de senere årene, sier han.

- Interessen for å kjøpe båt er fortsatt der, men forskjellen nå er at så å si alle kommer med en båt de skal bytte inn. Før kom de med cash. Da blir det noe helt annet.

Aftenposten kunne nylig melde at det ligger ute for salg femten prosent flere båter enn for ett år siden. En sjekk på finn.no for to uker siden viste at det (i kategoriene dayruiser, cabincruiser og yacht – årsmodell 2000 og nyere, over 500 000 kroner) lå over 1000 båter ute. Halvannen uke senere var tallet omtrent det samme.

Bransjen ønsker ikke male fanden på veggen, men flere av ABCNyheters hjemmelsmenn tror det blir skikkelig krise.

- Dette er et marked som er svært følsomt for renter og økonomi. Det snakkes i bransjen og mange er i ferd med å skikkelig noia, forteller en kilde.

Det dårlige sommerværet nevnes også som en årsak til at flere nå ønsker å selge båtene sine. Det er spesielt førstegangseiere som lett går lei.

Magasinet Båtliv har tidligere sjekket hvilke båter som holder seg best i pris, og der kommer norske båter best ut. Til magasinet forteller båtmegler Leif Borgen i Norsk Lystbåtformidling at båter som Scand, Viknes, Nidelv og NB Marine holder seg godt pris.

- De sikreste kjøpene er norske, svenske og delvis finske båter. Skal man selge er det mest å tjene på ti til femten år gamle båter.

De største tapene kommer med båter som er typisk up-market og trendy, modeller som appellerer til nyrike. Her snakker vi om modeller som blant annet Sunseeker og Princess.

Illustrasjonsfoto: Scanpix

Personvernpolicy