Får ikke gebyrfrie banktjenester

Får ikke gebyrfrie banktjenester
Får ikke gebyrfrie banktjenester

«Håkon» (41) får ikke gebyrfrie kundeprogram i DnB NOR fordi han har betalingsanmerkninger. Gebyrene kommer oppå alle andre utgifter for familien som fra før sliter tungt økonomisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- For meg er dette blitt en ond sirkel jeg ikke kommer meg ut av, forteller «Håkon».

Av hensyn til barna sine vil han ikke stå fram med navn.

«Håkon» bor i ei lita bygd i Nord-Norge. Han har ikke tilgang til Internett, dermed kan han ikke bruke nettbank, som er gebyrfri. «Håkon» er henvist til skranken på postkontoret eller kontofon, som begge er gebyrbelagt.

To-tre tusen i gebyr

Ifølge «Håkon» betaler han to-tre tusen kroner i året i forskjellige bankgebyr. Dette ville han ha sluppet hvis han hadde blitt såkalt Totalkunde eller fått tilgang til et annet av kundeprogrammene til DnB NOR.

Problemet er at kreditt er innbakt i alle disse programmene. Og kreditt får ikke «Håkon», fordi han har betalingsanmerkninger etter å ha hatt økonomiske problemer i mange år. Blant annet på grunn av sykdom i familien, som har gjort at han i perioder har vært eneforsørger.

- En stund hadde vi 1,87 kroner å leve for hver måned etter at alle faste utgifter var trukket, sier «Håkon».

Han har full jobb, likevel går det bare såvidt rundt, på grunn av oppsamlede inkassokrav og store faste utgifter. Som regel må han si nei til ungene når de ber om å få gå på kino, forteller han.

- Hvis du først har havnet i «dårlig selskap», det vil si på lista til inkassobyråene, så er du i realiteten solgt, sier «Håkon» som hevder han ikke har noe alternativ til DnB NOR, fordi den eneste andre lokale banken har samme type fordelsprogram.

«Pusher» kredittkort
Han er svært kritisk til bankenes kredittordning.

- Bankene pusher kredittkort på folk. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har diskutert dette med banken, og blitt viderekoblet til stadig nye personer.

Konklusjonen er alltid: «Beklager, vi har en pakke som er slik, og det kan vi ikke gjøre noe med», sier han oppgitt.

Eivind Grønstad, informasjonsdirektør i DnB NOR, medgir at man ikke får Totalkunde- eller andre fordelsprogram i banken hvis man har betalingsanmerkninger.

- Vi har valgt å lage en produktpakke hvor kredittkort inngår, og også lavere tjenester til de som velger å bruke oss mye. Det er i praksis en slags kvantumsrabatt. Slike kundepakker er også en rasjonell og enkel løsning for oss. Men vi ser at noen kan falle utenfor, sier Grønstad.

- Skal man ikke kunne velge kundeprogram uten at det følger kreditt med?

- Vi ser at de fleste av våre kunder ønsker å ha kredittkort, for eksempel til reiser eller som en reserve i bakhånd. De fleste bruker kortet som et alternativt betalingsmiddel. Men vi forstår problemstillingen, sier Grønstad, som anbefaler kunden å betale via mobiltelefon.

- Det har samme lave priser som nettbank og telefonbank, sier han.

Bankene må selv velge sine kriterier
Helene Lund, informasjonsrådgiver i Finansnæringens Hovedorganisasjon, synes det er vanskelig å kommentere dette konkrete tilfellet.

- Men det er slik at ulike banker har ulike kriterier for hvilke kunder som får tilgang til deres fordelsprogram. Jeg ville anbefale denne kunden å ta kontakt med sin bank. For er det noe banker er flinke til, så er det å finne gode løsninger i dialog med sine kunder, sier Lund.

- Bør ikke bankene føle et ansvar også overfor de kundene som har økonomiske problemer?

- Jo, og det er bankene veldig opptatt av. Derfor har de opprettet egne avdelinger som jobber spesielt med å ta hånd om de som har betalingsproblemer. Men man klarer ikke alltid å fange opp alle kunder. Det er jo heller ikke slik at det bare er fordelsprogrammene som er gebyrfrie. Denne kunden vil jeg anbefale å bruke prisgunstige banktjenester som for eksempel nettbanken til å betale regninger, og Internett-tilgang kan han eksempelvis få på det lokale biblioteket, sier Lund.

- Gebyr uansett

«Håkon» er ikke fornøyd med svarene han får.

- Det er første gang jeg hører om dette tilbudet, sier han til bankens forslag om å betale via mobil.


- Uansett, det koster meg ingenting å gå i banken og bruke deres servicetelefon. Men jeg blir likevel belastet senere gjennom et «transaksjonsgebyr».


Til forslaget om å bruke nettbank på biblioteket sier han:


- Det er akkurat det jeg gjør. Jeg bruker også Internett på jobben en sjelden gang. Men så lenge jeg ikke er Totalkunde så blir jeg uansett belastet et gebyr hver gang jeg bruker kontoen min.

Korrigert sitat fredag klokken 08.29

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus