- Banker bør holde seg til banktjenester

- Banker bør holde seg til banktjenester
- Banker bør holde seg til banktjenester
Artikkelen fortsetter under annonsen

 Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er skeptisk til at banker tilbyr ferieturer i sine kundeprogrammer.  

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto: Scanpix
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener Fokus Bank mangler fokus når de tilbyr feriereiser i tillegg til banktjenester.

Nylig mottok Fokus Bank sine kunder på Østlandet ikke kontoutskrifter, men et tilbud om en reise til Dubai for 18 890 kroner.

Noen vil kanskje lure på hvorfor banker ikke kan nøye seg med å gi råd om lån og pengeplasseringer. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er en av dem.

- Jeg har sett det i andre sammenhenger, og det er noe jeg har vært skeptisk til lenge, at i noen av disse kundeprogrammene bakes det inn tjenester som ikke er banktjenester. Vinturer og liknende. Jeg er litt konservativ, jeg synes at banker skal drive bankvirksomhet, sier Thon.

Han mener bankene bør konkurrere med hverandre med utgangspunkt i de tjenestene de skal tilby, og ikke alt mulig annet.

- Gjør dette noe med folks syn på banker?

- Det flytter grensene for bankvirksomhet, en bank er ikke lenger bare en bank, men bank og reisebyrå. Banker er et fundament i samfunnet. De har et stort samfunnsansvar. Å tilby reisebyråtjenester kan gi et endret bilde av hva en bank er. Det mener jeg er uheldig, sier Thon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke reisebyrå

Senior informasjonsmedarbeider, Jorunn Voll, kan fortelle at det ikke er første gang de tilbyr sine kunder reiser. Men banken har ikke blitt et reisebyrå, mener hun:

- Nei, det har vi helt klart ikke. Vi har ikke som målsetting her hos oss å kaste oss ut i reisebyråvirksomhet, sier hun.

- Men dette er utbredt i finansbransjen. Kunder har en forventning om denne type tilbud. I fjor hadde vi tilsvarende turer til Kina og Sør-Afrika. Det var overveldende respons, sier Voll, som understreker at finansielle tjenester fortsatt er det viktigste for Fokus Bank.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dubai-reisen arrangeres i samarbeid med den norske turoperatøren Atlantic Reiser. Det er en seksdagers tur med blant annet innlagt ørkensafari og besøk på det spektakulære hotellet Burj Al Arab. Tilbudet sender Fokus Bank ut til sine gold- og platinakunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er en dyr tur, det er det ingen grunn til å legge skjul på. Dette er noe vi sender ut til våre beste kunder, sier Voll.

Flyreiser kanskje ikke det klokeste

Berly Lund Grønning, daglig leder i Dinamo PR, ser ikke dette som spesielt problematisk.

- Det viktigste for meg, og alle andre brukere, er at banken er ekspert på bankdrift. Driver du bank, så forventer kundene at du kan bank, sier hun, og fortsetter:

- Som i alle andre bransjer leter bankene etter andre måter å skille seg ut på. Det er vel neppe en bank med respekt for seg selv som ikke har et kundepleieprogram? Hvis Fokus nå tilbyr rabatterte reiser til utvalgte kunder, så er ikke det uvanlig.

- Jeg har ikke noen sterke meninger om det er smart eller ikke - siden jeg ikke kjenner kampanjen og heller ikke bakgrunnen for den. Men generelt sagt, så er det slik at aktivitetene dine må ta utgangspunkt i det du er og det du står for. Slik at hvis dette er en kampanje, så er første bud at reisen som tilbys, bør ha relevans til det kampanjen dreier seg om. I våre dager, med sterkt fokus på CO2 utslipp, er vel ikke flyreiser det klokeste innslaget i markedsmiksen, sier Berly Lund Grønning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Populært hos eldre

Eldrid Gynnild, faglig leder for bank- og finansstudier ved BI, ser heller ikke umiddelbart noe negativt ved at banker inviterer sine kunder på reiser.

- Jeg vet at det har vært en tradisjon for dette i mange år. Mange eldre mennesker setter pris på at banken organiserer turer med utgangspunkt i sitt eget hjemsted. Jeg husker selv at min mor, som hadde reist lite i utlandet, fikk tilbud om en slik tur fra sin bank. Hun var så lykkelig, «endelig har jeg muligheten til å reise»!

- Det er verre hvis man lokker kunder til å kjøpe et dårlig produkt i kombinasjon med attraktive reiser. Det hadde vært noe helt annet, sier Gynnild.

Og skal vi tro Jorunn Voll må nok de som irriterer seg over glansede turtilbud i brevene fra banken være forberedt på at de er kommet for å bli.

- Vi vil nok med ujevne mellomrom arrangere flere slike turer. Men det vil ikke ta av, forsikrer hun.