Nigeria-svindlere gir seg aldri

Nigeria-svindlere gir seg aldri
Nigeria-svindlere gir seg aldri

Store norske nettsteder opplever daglig forsøk fra frekke svindlere. Finn.no melder om opptil 500 forsøk om dagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Illustrasjonsfoto:

Geir Hagen skulle selge campingvognen sin på et norsk nettsted og ble forsøkt svindlet for 40.000 kroner (5000 euro).

Etter å ha lagt ut en annonse ble han kontaktet av en engelskspråklig kjøper per e-post.

Svindelforsøket er langt fra unikt. I hektiske perioder stopper Finn.no opptil 500 useriøse e-poster daglig:

- Vi plukker opp useriøs e-post, og den slipper ikke gjennom. Hvis det er et nigeriasvindelforsøk så skal det bli filtrert ut og ikke komme fram til deg som bruker, sier Frode Nordseth, direktør for forretningsutvikling og finans hos Finn.no.

Stadig nye metoder

Men svindlerne gir seg ikke, og forsøker stadig nye vrier, forteller Nordseth videre.

- Typisk skal de selge en bil, med annonsetekst på dårlig engelsk. Historien er gjerne at de har skilt seg fra sin norske kone og har flyttet tilbake til England. De skal selge bilen veldig billig, men vil ikke komme til Norge for å vise den fram før de er sikre på at du er seriøs. Som en garanti skal du sette inn penger på en konto som de disponerer.

- Da vi ble obs på dette satte vi i gang overvåkning med alle tekniske og manuelle systemer. De som har prøvd seg på slikt får heller ikke lov til å annonsere uten å bruke «Finn betalingsgaranti». Når de bruker garantien står pengene på en konto som vi kontrollerer.

Tiltakene satte en stoppe for slike svindler, men kun for en periode. Dette endret seg da svindlerne forsøkte å lage sin egen falske «Finn betalingsgaranti».

- Det ligger veldig mye penger i dette her, for det er mange som biter på, sier Nordseth.

Luktet lunta

Campingvogneier Geir Hagen, som hadde lagt ut annonsen et annet sted enn Finn.no, luktet heldigvis lunta. Henvendelsene fra den potensielle kjøperen ble merkeligere og merkeligere.

Den falske sjekken som svindlerne prøvde å lure Geir Hagen med. Den er på 5000 euro over kjøpssummen, penger som kjøperen ville ha overført til en fiktiv transportør. Hadde Hagen bitt på ville han tapt pengene. (Foto: Geir Hagen)Den falske sjekken som svindlerne prøvde å lure Geir Hagen med. Den er på 5000 euro over kjøpssummen, penger som kjøperen ville ha overført til en fiktiv transportør. Hadde Hagen bitt på ville han tapt pengene. (Foto: Geir Hagen)

I en av e-postene fikk Hagen beskjed om at han kunne bli oppringt fra banken i Nigeria og ble bedt om å si at han skulle utgi seg for å være onkelens nevø som trengte pengene til onkelens behandling:

«I will want you to also co-operate with me okay. She may call you and ask from you, just tell her that you are my uncle's nephew that you need the money for our uncle's treatment that all okay.»

Hagen fikk også beskjed om at campingvognen skulle bli fraktet til Nigeria på et Norwegian-fly.

Nettopp slike ting bør få varselslampene til å blinke hos folk mener, Anne Dybo hos Økokrim:

- Hvis de synes henvendelsen er merkelig så er det som regel noe galt. De kan gjerne ta kontakt med oss hvis de lurer på hva det kan være for noe, sier hun.

Dybo forteller at mange også blir svindlet ved at de kjøper varer på nett som de betaler for, men aldri mottar.

Har blitt flinkere

Anne Dybo roser Finn.no og andre lignende nettsteder for at de sender ut advarsler til sine kunder, og for systemene de har igangsatt for å stoppe useriøs e-post.

- Vi gjør veldig mye for at folk skal få det tryggere, sier Frode Nordseth hos Finn.no, som også mener brukerne holder seg bedre oppdatert:

- Veldig mange av våre brukere har blitt flinke til å lese sikkerhetssidene, og de oppdaterer vi med advarsler om de forskjellige svindelmetodene.

Personvernpolicy