Ikke fett for TV Shop

Ikke fett for TV Shop
Ikke fett for TV Shop

 Det er lite penger å tjene på TV Shop for tiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Illustrasjonsfoto

Resultatet til selskapet TV Shop Norge mer enn halveres fra i fjor, selv om omsetningen økte. Tv Shop er i Norge kjent for å fylle formiddags-TV på TV 3 med produkt-reklame. Selskapet sitter igjen med en driftsmargin på stusselige 0,75, noe som vil si at Tv Shop Norge bruker så mye på promotering, produktutvikling og likende, og tjener såpass lite på selve salget, at de sitter igjen med bare småpenger mot slutten av året. Styrets regnskap var forøvrig svært kortfattet.

Amerikansk storselskap sikrer kjendisene

Jessica Simpson er en av kjendisene som får godt betalt for å promotere produkter på TV Shop. (Foto: Scanpix)Jessica Simpson er en av kjendisene som får godt betalt for å promotere produkter på TV Shop. (Foto: Scanpix)

Tv-Shop Norge er en del av TV-Shop Europe, som igjen er en underavdeling av selskapet Guthy Renker, en av verdens største selskap for TV-salg. På denne måten har de råd til å leie inn kjendiser som Jessica Simpson for å reklamere for alt fra renseprodukter for huden, til magestrammere.

- Resultatet avhenger veldig mye av hva de har gjort i år. De kan ha hatt store utgifter og prosjekter i året som gikk, og det kan være grunnen til at driftsmarginen går ned, sier professor ved Handelshøyskolen BI, John Christian Langli, til ABC Nyheter.

Bygger seg opp

- Egentlig er ikke denne endringen noe særlig stor, når du ser på resultatet i fjor. Tallene fra både i år og i fjor viser at de har en lav fortjeneste jevnt over. Når omsetningen ligger på 50 millioner, og driftsresultatet går ned med 600.000, er det snakk om småpenger. Det er typisk for selskap som er i ferd med å bygge seg opp, at de bruker mye penger en periode, for så å tjene mye etter hvert, forteller professor Langli.

Guthy Renker, som nylig har kjøpt opp TV Shop Norge, vil ikke kommentere resultatet.

- Som en ny eier av et selskap, kommenterer vi ikke på historien selskapet hadde før vi kjøpte de, sier Europa-sjefen for storselskapet Guthy Renker, Peter Neff, til ABC Nyheter.

( Forsidefoto: Flickr )

Personvernpolicy