Klær blir billigere

Klær blir billigere
Klær blir billigere
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se frem til super-billige klær i 2010 - men det varer ikke evig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Enda billigere
Spar shoppinga til år 2010 - da blir klær enda billigere. ( Foto: Flickr)

Utsett storshoppingen til 2010 – da kommer klærne virkelig på billigsalg. De siste årene har nordmenn nytt godt av en stadig nedgang i pris på slike produkter, og i 2010 vil klær og sko være på sitt billigste. Dette kommer frem av en forskningsrapport på Kina-effekten skrevet av blant annet professor Kjetil Bjorvatn ved Norges Handelshøyskole.

- I 2010 vil varer som er produsert i Kina, som klær, sko og leker, koste enda mindre enn nå, sier Bjorvatn til ABC Nyheter.

Professor Kjetil Bjorvatn ved Norges Handelshøyskole melder om prisbunn i 2010 - og dyrere produkter i tiden etter. (Foto: NHH)Professor Kjetil Bjorvatn ved Norges Handelshøyskole melder om prisbunn i 2010 - og dyrere produkter i tiden etter. (Foto: NHH)

- Dyrere etterpå

Salget varer ikke vare evig. Etter prisbunnen blir det mindre lønnsom å tråle butikkene etter gensere og stilletthæler. Dette er fordi slike produkter ofte er produsert i Kina, og når kinesiske lønninger går opp, vil vi måtte betale mer for de.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kina har en enorm uutnyttet arbeidskraft, som kommer til å bli tatt i bruk i årene som kommer. Kineserne vil ta i bruk innlandet, som til nå har vært et område med relativt liten vareproduksjon. Dette igjen fører til økte priser, fordi transportkostnadene blir høyere når varene må fraktes ut til kysten.

- Vi må dyrke det unike

Prissvingningene vil merkes best i lavpris- og kjedebutikkene som har mye produksjon i Kina, sier Bjorvatn til ABC Nyheter.

Professoren har også tanker om hvordan vi kan møte konkurransen fra stormakten Kina.

- Vi i Norge må satse på noe annet enn det Kina kan tilby. Det er ikke vits for oss å produsere t-skjorter, når kineserne kan gjøre det for en slikk og ingenting. Derimot har vi et marked for mer motepregede produkter der det er viktig å være nær kjøperen. Vi kan slå Kina på kommunikasjon med kunden, og avanserte og luksuriøse produkter, avslutter professor Bjorvatn.

(Forsidefoto: Flickr)