Klær blir billigere

Klær blir billigere
Klær blir billigere

Se frem til super-billige klær i 2010 - men det varer ikke evig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Enda billigere
Spar shoppinga til år 2010 - da blir klær enda billigere. ( Foto: Flickr)

Utsett storshoppingen til 2010 – da kommer klærne virkelig på billigsalg. De siste årene har nordmenn nytt godt av en stadig nedgang i pris på slike produkter, og i 2010 vil klær og sko være på sitt billigste. Dette kommer frem av en forskningsrapport på Kina-effekten skrevet av blant annet professor Kjetil Bjorvatn ved Norges Handelshøyskole.

- I 2010 vil varer som er produsert i Kina, som klær, sko og leker, koste enda mindre enn nå, sier Bjorvatn til ABC Nyheter.

Professor Kjetil Bjorvatn ved Norges Handelshøyskole melder om prisbunn i 2010 - og dyrere produkter i tiden etter. (Foto: NHH)Professor Kjetil Bjorvatn ved Norges Handelshøyskole melder om prisbunn i 2010 - og dyrere produkter i tiden etter. (Foto: NHH)

- Dyrere etterpå

Salget varer ikke vare evig. Etter prisbunnen blir det mindre lønnsom å tråle butikkene etter gensere og stilletthæler. Dette er fordi slike produkter ofte er produsert i Kina, og når kinesiske lønninger går opp, vil vi måtte betale mer for de.

- Kina har en enorm uutnyttet arbeidskraft, som kommer til å bli tatt i bruk i årene som kommer. Kineserne vil ta i bruk innlandet, som til nå har vært et område med relativt liten vareproduksjon. Dette igjen fører til økte priser, fordi transportkostnadene blir høyere når varene må fraktes ut til kysten.

- Vi må dyrke det unike

Prissvingningene vil merkes best i lavpris- og kjedebutikkene som har mye produksjon i Kina, sier Bjorvatn til ABC Nyheter.

Professoren har også tanker om hvordan vi kan møte konkurransen fra stormakten Kina.

- Vi i Norge må satse på noe annet enn det Kina kan tilby. Det er ikke vits for oss å produsere t-skjorter, når kineserne kan gjøre det for en slikk og ingenting. Derimot har vi et marked for mer motepregede produkter der det er viktig å være nær kjøperen. Vi kan slå Kina på kommunikasjon med kunden, og avanserte og luksuriøse produkter, avslutter professor Bjorvatn.

(Forsidefoto: Flickr)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus