NYTT REGELVERK FRA 1. SEPTEMBER:

Forbrukerombudet vant areal-striden

Forbrukerombudet vant areal-striden
Forbrukerombudet vant areal-striden

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon og meglerne er etter mye om og men enige om hvilket areal som skal med i annonser og prospekter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Nå blir det enklere for forbrukerne å orientere seg i et spørsmål og i et marked som kan være litt komplisert, sier fungerende forbrukerombud Frode Elton Haug til ABC Nyheter.

Tidligere i år lanserte finansminister Kristin Halvorsen ny lovgivning som skal bedre dine rettigheter som boligkjøper. Den trer i kraft fra 1. januar 2008. I slutten av mars i år kom det dessuten en ny bransjenorm for boligsalg. Her var det imidlertid ingen klargjøring på hvilket areal som skal benyttes i boligannonsene og i prospektet.

Og mange ulike kombinasjoner forvirrer kjøperne. Men nå, etter flere møter og brev mellom Forbrukerombudet og bransjen, har ombudet vunnet frem med sitt krav.

Ute på høring nå

- Vi er enige med bransjen om at nettoarealet av primærrommene skal brukes i markedsføringen av boliger. Nå er forslaget sendt ut på høring, og vi håper at de nye reglene kan bli gjeldende fra 1. september, sier jurist Ole André Tveit hos Forbrukerombudet.

I tillegg skal bruksarealet (nettoarealet pluss arealet av innvendige vegger, også kalt BRA) oppgis.

I dag brukes forkortelser som BOA , BRA og BTA om hverandre i prospekter og annonser. Nå er det altså det innvendige bruksarealet i rommene vi benytter (stue, soverom, kjøkken, bad og så videre) som blir det sentrale. Boder, loft, kott og lignende holdes utenfor.

- Vi får nå en bedre beskrivelse av arealet, og jeg regner med at det automatisk vil bli færre reklamasjonssaker, sier formann Øivind Andreas Tandberg i Norges Eiendomsmeglerforbund.

Advarte mot konflikt

Men veien har vært lang. ABC Nyheter har lest flere av brevene som er sendt mellom ombudet og bransjeaktørene. Senest 15. juni skrev Eiendomsmeglerforetakenes Forening et brev til Bjørn Erik Thon der de «advarer mot å lage unødvendige konflikter». Foreningen foreslo faktisk å droppe areal-kravet i bransjenormen, og ville heller at Forbrukerombudet skulle lage et eget areal-rundskriv.

Meglernes så helst at nettoarealet av sekundærrommene (loft, kjeller, boder og lignende) og BRA (nettoareal pluss areal av innvendige vegger) skulle med i markedsføringen. Men forbrukerombud Bjørn Erik Thon krevde å få med nettoarealet av primærrommene i tillegg til BRA. Da hadde arbeidet i den såkalte arealkomiteen brutt sammen etter to møter uten enighet.

- Vi har hatt en god dialog med bransjen, men det har vært en utfordrende jobb og en litt vanskelig problemstilling, sier fungerende forbrukerombud Frode Elton Haug til ABC Nyheter.

(alle foto: Scanpix)

Personvernpolicy