Norwegian presset til å endre billettsalget

Norwegian presset til å endre billettsalget
Norwegian presset til å endre billettsalget
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian innrømmer å ha brutt markedsføringsloven i et brev til Forbrukerombudet. Nå lover flyselskapet å skjerpe annonseringen av billigbilletter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skriver Norwegian i et ferskt svarbrev til ombudet.

- Jeg vil ikke tolke brevet på noen annen måte enn at de vil etterkomme kravene våre. Markedsføringen til Norwegian har ikke vært bra nok, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

I forrige uke skrev ABC Nyheter at det norske flyselskapet skal ha annonsert billigbilletter som ikke finnes, såkalte lurebilletter, og at ombudet truet med reaksjoner.

Lovbrudd på flere strekninger

Dette skal ifølge to klagere ha skjedd på strekningene fra Oslo til Bodø, Dubrovnik, Harstad, Malaga og Tromsø (nyttårskampanje). I tillegg til ruten fra Oslo til Trondheim, og fra Oslo til Rijeka og Beograd, samt fra Bergen til Paris.

Forbrukerombudet hevdet at både markedsføringsloven og retningslinjene for salg av billigbilletter er brutt. Markedsføringen skal ha vært både villedende og utilstrekkelig på en rekke avganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Jeg bekrefter herved på vegne av Norwegian, at vi vil innrette fremtidig markedsføring i tråd med mfl. § 2 og 3, og retningslinjene for markedsføring av flybilletter der det kun tilbys et begrenset antall billetter til annonsert pris», skriver markedssjef Åsta Braathen i Norwegian, og ber om et møte med ombudet.

Forbrukerombudet på vakt

- Det skal vi få til, og nå kommer vi til å følge med på om Norwegian følger opp i praksis også. For et par år siden var dette et generelt problem i bransjen, men inntrykket har vært at det har bedret seg. Hvis markedsføringen glir ut igjen, må vi gripe fatt i det, kommenterer Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Da ABC Nyheter i forrige uke spurte markedssjef Braathen om Norwegian har brutt loven, svarte hun:

- Hvis Forbrukerombudet skriver at det er et brudd på markedsføringsloven, så er vi kjempeleie oss for det. Det er ikke i vår interesse i det hele tatt. Vi vil være ærlige og åpne i vår kommunikasjon om salg av flybilletter.