Sitt og vent - tjen tusener

Sitt og vent - tjen tusener
Sitt og vent - tjen tusener

Overbooket fly? Du kan tjene tusener mens du velger å vente på plass. Her er reglene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjeder seg
John Carew og Steffen Iversen har tilbragt timer med venting ved ulike flyplasser. Du kan tjene tusenlapper på å frivillig vente på neste fly. Foto: Scanpix

Hva gjør du når du får beskjed om at flyet er overbooket og at noen må melde seg for at flyet skal kunne ta av? Du kan tjene tusener på å takke ja...

EU har satt opp kjøreregler for hvordan erstatning skal utbetales til den enkelte som blir berørt, og disse finner du nederst i artikkelen.

Forventer et frafall

Informasjonssjef i SAS Norge, Thomas Midteide, forteller hva som er grunnen til at passasjerer kan oppleve at flyene er overbooket:

- Overbooking er at det rett og slett er booket inn for mange passasjerer på et fly i forhold til hvor mange seter det er. Dette gjøres fordi man forventer at mange av de som har bestilt billetter ikke møter opp, og da har man en liten margin slik at man får fylt opp flyene, forteller han.

Kjedelig, men venting på flyplass kan være innbringende. Foto: ScanpixKjedelig, men venting på flyplass kan være innbringende. Foto: Scanpix

Dette høres kanskje rart ut for de fleste, men det er faktisk sånn at på typiske forretningsruter, som for eksempel rutene som går til Stockholm og København, er det stort sett i mellom 10 og 20 personer som ikke møter til flygningen sin.

- I disse tilfellene velger vi å overbooke med for eksempel syv billetter. Det er når dette slår feil at man opplever at noen må stå av flyet, forteller Midteide.

Kan tvinges bort

For noen må bli igjen på bakken. Flyet vil uansett ikke lette med for mange passasjerer, så er det ingen som melder seg frivillig, kan man få pinlige og leie situasjoner hvor man rett og slett må tvinge noen til å stå av.

- Det er sjelden det ikke er noen som velger å stå av når vi har slike ordninger, forteller Thomas Midteide Informasjonssjef SAS Norge.

Han beroliger med at slik overbooking ikke forekommer på typiske ferieruter. Her er oppmøteprosenten svært høy, så det vil ikke være noe poeng å overfylle slike flygninger.
24 råd mot jetlag

Dersom du skulle oppleve å havne på en flygning hvor dette skjer, hvordan skal du da forholde deg? Vel, kan du vente en time eller to, kan det faktisk være ganske lukrativt å vente på neste flygning.

Dette er de offisielle rettighetene du har ved overbooking sakset fra Forbrukerombudets hjemmesider.

Her står det at du får:

1: Du skal tilbys ...

· enten refusjon av billettprisen
· eller omrutning til neste ledige avgang (eventuelt et tidspunkt etter eget ønske)

2: Du skal også få ...

· mat og drikke i rimelig forhold til ventetiden
· hotellinnkvartering der en eller flere ekstra overnattinger er nødvendig
· transport til og fra innkvarteringssted og flyplass
· dekning av utgifter til to telefonsamtaler, telefaks- eller e-postmeldinger

3: Standardkompensasjon du får er ...

·250 euro for flygninger inntil 1.500 km
400 euro for flygninger på mellom 1.500 og 3.500 km og alle flygninger innenfor EØS-området lengre enn 1.500 km
· 600 euro for andre flygninger
Standardkompensasjonen halveres ved forsinkelse på mindre enn:
· to timer for reiser over 1.500 km
· tre timer for flygninger mellom 1.500 km og 3.500 km og alle flygninger innenfor EØS-området lengre enn 1.500 km
· fire timer for andre flygninger
Økonomisk tap utover standardkompensasjon kan eventuelt kreves erstattet etter alminnelige erstatningsregler.
--
Tidligere har Din side skrevet om snarveier for å bli oppgradert, og har du ingen motforestillinger mot å hjelpe flyselskapet hvis de skulle komme i en slik knipe, kan dette virkelig komme deg til gode.

Denne artikkelen er skrevet av Din Side.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus