FLYGIGANTEN LOVER SKJERPING:Anklages for å tilby lurebilletter

Anklages for å tilby lurebilletter
Anklages for å tilby lurebilletter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet mener Norwegian annonserer billigbilletter som ikke finnes. Og truer flyselskapet med bot for brudd på markedsføringsloven.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis ikke Norwegian innretter seg eller vi kommer til enighet, kan det være aktuelt å ta saken videre til markedsrådet og utferdige et tvangsgebyr, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet til ABC Nyheter.

To misfornøyde kunder mener Norwegian annonserer med billigpriser uten at de i realiteten har tilsvarende billetter å selge eller at kundene har reelle muligheter til å sikre seg disse godbitene. Nå får de støtte av Forbrukerombudet.

De to klagde på billettsalg på strekningene fra Oslo til Bodø, Dubrovnik, Harstad, Malaga og Tromsø (nyttårskampanje). I tillegg hevdes det at TV-tilbudet på billetter t/r Oslo - Trondheim til kroner 323 i slutten av februar ikke er reelt. En av klagerne skriver i et nytt brev i slutten av mars at de annonserte billigbillettene fra Oslo til Rijeka og Beograd, og fra Bergen til Paris, ikke er å oppdrive.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avslørende stikkprøver

«Jeg har kun tatt noen stikkprøver slik at det kan tenkes at det er mange andre ruter hvor kundene blir ført bak lyset med misvisende priser. Dette er et nytt eksempel på dette selskapets markedsføring,» heter det i den siste klagen fra Oslo-mannen.

Han vil foreløpig ikke utdype brevene til ABC Nyheter, men avventer en endelig avgjørelse fra Forbrukerombudet før han kommenterer saken.

Ombudet purrer nå på endelig svar fra Norwegian, og hevder at retningslinjene for salg av slike billetter og markedsføringslovens § 2 og 3, som omhandler villedende og utilstrekkelig markedsføring, er brutt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke tilfredsstillende

Av retningslinjene fremgår det at man må endre markedsføringen «umiddelbart, eller så snart som mulig» når billettene ikke er tilgjengelige til den annonserte prisen. I tilleg må det være «en reell mulighet til å finne frem til billetter til annonsert pris».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian sendte et svarbrev i begynnelsen av april. Men ombudet finner ikke «den innsendte dokumentasjonen tilfredsstillende». Nå krever Forbrukerombudet tall på hvor mange billetter som faktisk er solgt for de aktuelle strekningene, og at flyselskapet endrer markedsføringen sin.

- Vi vil ordne opp i dette, men det ser foreløpig ikke ut til at Norwegian er enige med oss. I sånne saker fastsettes tvangsgebyr skjønnsmessig, og kan komme opp i 3-400.000 kroner, opplyser Forbrukerombudets Jo Gjedrem.

Norwegian ble gitt svarfrist til 23. mai.

Norwegian lover skjerping

- De har fått utsatt frist. Vi var i kontakt med Norwegian i midten av juni, men venter fortsatt på svar, sier Gjedrem.

- Forbrukerombudet har bedt oss sende et brev der vi bekrefter at Norwegian vil følge de regler som gjelder for markedsføring av flybilletter i Norge, og det brevet sender vi i dag, sier markedssjef Åsta Braathen i Norwegian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Har Norwegian brutt markedsføringsloven?

- Hvis Forbrukerombudet skriver at det er et brudd på markedsføringsloven, så er vi kjempeleie oss for det. Det er ikke i vår interesse i det hele tatt. Vi vil være ærlige og åpne i vår kommunikasjon om salg av flybilletter.

Braathen legger til at Norwegian har foreslått et møte mellom selskapet, Forbrukerombudet og klageren. Hun poengterer også at Norwegian ved annonsering av billettkampanjer kan bli utsolgt til enkelte destinasjoner før de rekker å rykke inn oppdaterte annonser.

(Foto: Scanpix)