Et lovlig angrep på USAs bensinsluk

Et lovlig angrep på USAs bensinsluk
Et lovlig angrep på USAs bensinsluk

En ny lov kan kreve at amerikanske biler skal redusere sitt bensinforbruk med 30 prosent innen 2020.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forslaget må også godkjennes av Representantenes hus for at hele Kongressen skal vedta forslaget og dermed bli den første lov i USAs historie som krever mer effektivt bruk av drivstoff.

Forslaget er en del av en større energipakke i Kongressen for å få amerikanerne til å bli mer bevisst energisparing og tvinge fram overgang til alternativ, fornybar energi.

Dersom også Representantenes Hus vedtar forslaget vil det bety en revolusjon i hvordan innbyggerne i bilismens hjemland må begynne å tenke på bil, bensin og bruk av energi på en ny måte.

Bilindustriens folk mener likevel at amerikanerne vil beholde sin sans for store biler, men at motorene fra nå av vil måtte bygges annerledes og nødvendigvis bli betydelig dyrere.

Bilindustrien har kjempet mot lovforslaget, som er et blitt et kompromiss mellom ulike krav.

85 prosent etantol

I forslaget ligger også et krav om at halvparten av alle biler som tilbys det amerikanske markedet innen 2015 må kunne bruke drivstoff som består av 85 prosent etanol, biodiesel eller annen form for alternativt drivstoff.

Det vil innebære at minst 10 millioner biler må bygges eller bygges om for alternativt drivstoff.

Konservative amerikanere er mer opptatt av å redusere import av utenlandsk olje enn å redusere det totale oljeforbruket. Republikanske senatorer ønsket i debatten derfor tiltak for å øke den innenlandske produksjonen av olje.

Demokratene dro imidlertid lovforslaget i land på grunnlag av argumentene for å redusere USAs totale avhengighet av oljeprodukter.

Urimelig krav?

Amerikanske bilfabrikanter som General Motors, Ford og Chrysler mener at det å redusere drivstoppforbruket i bilparken er et urimelig krav som vil bli svært kostbart for forbrukerne.

Amerikansk bilindustri møter sterk konkurranse fra Asia og Europa i sitt eget hjemmemarket. Derfor mener de at nye, pålagte krav vil bidra til at amerikanske biler vil bli for dyre i konkurransen, slik at fabrikker må nedlegges og tusener av bilarbeidere vil miste jobbene sine.

De senere månedene har Bush-regjeringen opplevd et kraftig press fra uventet hold om at den må satse sterkere på alternativ energi og gjøre USA mindre avhengig av bensin og olje.

Det var hovedbudskapet i en rapport som ble overlevert til president Bush i vinter.

Avsendere var toppledere i en rekke av USAs store private firmaer, som FedEx, UPS, Dow Chemicals og flere kjente navn fra Pentagon. De mener at markedskreftene alene aldri vil kunne gjøre USA uavhengig av olje, så de støtter tanken om lovpålagte endringer.

Verstingene

Også fra verstingene blant utslipperne er det kommet henstilling om å sette grenser for CO2-utslipp.

Det gjelder blant andre James Rogers, sjefen for Duke Energy Corp, som driver flere kullkraftverk i Midtvesten og det sørøstlige USA.

Hans virksomhet er blant de store miljøsynderne, og han mener at politiske beslutninger og strenge tiltak er nødvendig. Hans enkle begrunnelse er at miljøskiftet er reelt, og jo lenger amerikanerne venter med tiltak, jo mer vanskelige og kostbare vil de bli.

Det blir stadig mer allment akseptert at mangelen på tiltak mot utslipp ikke bare er dårlig miljøpolitikk, det er også dårlig økonomisk politikk.

Det anerkjente Harvard University i Boston har engasjert seg sterkt for å sette en pris på de klimatiske endringene som nå skjer.

De mener at å sette en reell pris på hva dagens CO2 utslipp vil koste de kommende generasjoner, er et av de viktigste tiltakene som kan gjennomføres nå, for å få også de konservative, forretningsorienterte politikerne i USA til å forstå betydningen av lovendringer for å begrense utslipp.

Autofile USA

Ett eksempel som gjør inntrykk i det autofile USA, er at bilprodusenten Chrysler har fått et kjempeproblem med sine lagre av usolgte firehjulstrekkere (Sports Utility Vehicles), som er store, tunge bensinslukende biler, mange av dem nesten terrengvogner.

De har vært svært populære, og Chrysler har satset sterkt på dem.
Men en klar endring i bilkjøpernes oppfatning er gått i favør av de mindre og lettere bilene, som bruker mindre bensin. Toyota har overtatt Chryslers tradisjonelle posisjon som verdens tredje største bilprodusent.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus