TV-gigant fikk reklame-bot

TV-gigant fikk reklame-bot
TV-gigant fikk reklame-bot

Nordens største betal-TV-selskap har godtatt en bot på 400.000 kroner for å ha villedet sine kunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Viasat opererte med mangelfulle opplysninger i sin markedsføring av TV-kanal-pakker, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til ABC Nyheter.

I desember i fjor ila Thon selskapet tvangsgebyr fordi de ikke opplyste om totalprisen ved salg av TV-pakker. I reklamen fikk du en parabolpakke med utstyr for kroner 199 per måned. Men i realiteten fulgte det med ett års bindingstid til en totalkostnad på 3437 kroner. Dette mener Thon er villedende reklame og i strid med markedsføringsloven.

Viasat nektet å vedta gebyret. Deretter fulgte et syv sider langt brev fra advokatfirmaet BAHR, møter og trusler om søksmål fra Forbrukerombudet:

«til deres orientering vil jeg tilskrive Regjeringsadvokaten med anmodning om bistand, og antar at søksmål vil bli reist med det første», skrev Bjørn Erik Thon.

Innen siste frist 4. mai betalte Viasat boten.

- Dette er som i alle bransjer hvor det har vært lite konkurranse, og hvor konkurransesituasjonen bedres. Da opplever vi at markedsføringen blir mer aggressiv, sier juridisk rådgiver Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

Det digitale bakkenettet, RiksTV, konkurrer fra høsten av med de etablerte kabel- og satellitt-selskapene. Ifølge Bugten har TV-aktørene tidligere stort sett hatt sine egne markedssegmenter.

- På senhøsten i fjor merket vi at aktørene begynte å posisjonere seg i forhold til RiksTV. Vi har sett økt markedsføring, er i dialog med bransjen og kommer til å følge nøye med fremover, sier forbrukerombudet til ABC Nyheter.

Personvernpolicy