Norsk radar-tabbe til 1 milliard

Norsk radar-tabbe til 1 milliard
Norsk radar-tabbe til 1 milliard

Riksrevisjonen avslører at omtrent 1 milliard kroner kan være kastet bort på radarer som ikke virker og en unødvendig oppgradering av fire Kystvaktskip.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag undertegnet Norge og Russland et memorandum som skal forsterke samarbeidet og forbedre landenes kontroll av fisket i det sårbare nord. Hos den norske Riksrevisjonen håper en at planene skal bidra til å sikre framtiden for torskebestanden.

- Vi må bygge stein på stein. Vi tror dette vil føre til resultater, sier ekspedisjonssjef Eirik Larsen Kvakkestad til ABC Nyheter på telefon fra Kreml.

Men i den rapporten som ble lagt fram i dag, avslører Riksrevisjonen alvorlige svakheter i den norske kontrollen av ressursene i Smutthullet og Smutthavet nord for Norge.

Fungerer ikke

Siden 1999 har den norske Kystvakten slitt med å gjøre overraskende inspeksjoner hos potensielle tyvfiskere. De radarene som ble anskaffet - med en kostnad på 250 millioner kroner - har vist seg å ikke fungere hos de kystvaktfartøyene som kan bringe med seg helikoptre.

Bare ett av fire fartøy har klart å bruke helikopter - og det var det skipet som beholdt gammel radar.

- Det er alvorlig at vi ikke har radar. Det har betydning for kontrollen av fiskeriressursene, men også i forhold til redningsaksjoner, sier Kvakkestad.

Han var selv med på en gjennomgang av Forsvarets materiellinvesteringer for noen år siden. Også da ble denne svakheten avdekket. I tillegg bestemte en seg for å oppgradere de eksisterende båtene i stedet for å kjøpe nye.

Kostnaden økte med 600 millioner

I rapporten fra den gangen heter det om disse investeringene som skulle styrke den avgående helikopterbærende kystvaktflåten:

«Levert materiell oppfyller bare delvis kravene til kvalitet. Prosjektene er sterkt forsinket, og kostnadsrammene har til sammen økt med om lag 600 millioner kroner (2005-kroneverdi) i forhold til opprinnelige planer».

Kvakkested innrømmer overfor ABC Nyheter at Kystvakten ikke har ryddet opp i dette.

- Nei, det har nok ikke skjedd så mye siden den gang, sier ekspedisjonssjefen.

Og i dagens ferske rapport er bildet enda verre. For de nye helikoptrene som nå er innkjøpt (NH-90) er også kraftig forsinket. Opprinnelig skulle de være i lufta fra 2005, men nå ser det ut som at det første helikoptret blir levert først neste år og at helikoptrene først blir virksomme fra 2012.

Det setter igjen et stort spørsmålstegn ved de vesentlige oppdateringer som dagens fartøy i Nordkapp-klassen har vært igjennom for å klare de tyngre NH-90-helikoptrene. Ifølge Riksrevisjonen vil båtene i 2012 bare ha åtte år igjen av sin levetid.

Det er i det hele tatt tvilsomt om Nordkapp-klassen ville vært oppdatert hvis man hadde visst om forsinkelsene:

«Kystvaktstaben fremholder i den sammenheng at dersom man på et tidlig tidspunkt hadde visst at NH-90 ville bli vesentlig forsinket, ville man ikke ha foretatt disse oppgraderingene», heter det i Riksrevisjonens gjennomgang.

Personvernpolicy