Svartelistet etter Kystvaktens aksjon

Svartelistet etter Kystvaktens aksjon
Svartelistet etter Kystvaktens aksjon

Georgisk fryseskip svartelistet etter aksjon i Smutthavet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Aksjon i Smutthavet
Kystvaktskipet «Andenes» aksjonerte tirsdag i internasjonalt farvann i det såkalte «Smutthavet» mot russiske «Mumrinskiy»og georgiske «Marlin». Frysefartøyet «Marlin» er nå svartelistet i Russland og store deler av Europa etter at Kystvakten slo til mot ulovlig omlasting av store mengder torsk. Foto: KV Andenes / SCANPIX HANDOUT

Sortland/Bodø (NTB-Erik Veigård): Frysefartøyet «Marlin» er svartelistet i Russland og mesteparten av Europa etter Kystvaktens aksjon mot det og et annet fartøy i Smutthavet tirsdag.

Det var tirsdag morgen klokken 6 at kystvaktskipet «Andenes» gikk til aksjon mot to «gamle kjenninger» i Smutthavet. Mannskapet om bord i russiskregistrerte «Mumrinskiy» og georgiske «Marlin» (tidligere «Sindbad») var i gang med ulovlig omlasting av store mengder torsk da Kystvakten slo til.

Skipene forsøkte å stikke av, men Kystvakten fikk gjennomført kontrollen og sikret bevis. Bevisene skal nå overleveres påtalemyndigheten for videre oppfølging i de to flaggstatene.

Får problemer

I tillegg er frysefartøyet «Marlin» nå svartelistet av NEAFC (North East Atlantic Fishery Commission). NEAFC er opprettet for å sikre bærekraftig forvaltning av fiskeressursene i Atlanteren.


- Svartelistingen vil si at «Marlin» vil få store problemer med å levere fangsten i Norge, Island, Russland eller EU, sier operasjonsoffiser Glenn Bowitz ved KV Nord på Sortland til NTB.


Effektiv svartelisting

Etter at NEAFC-landene i fjor høst ble enige om nye prosedyrer for å håndtere svartelistede fartøy, har svartelistingen blitt svært effektiv. Før gårsdagens listing av «Marlin» var 20 fartøyer på NEAFC's svarteliste.


Disse har fått så store problemer at seks av dem er på vei til å bli hogget opp, etter å ha blitt holdt tilbake i havner i NEAFC-land. Ni andre fartøy holdes i dag tilbake i havner. Fem svartelistede fartøy opererer fortsatt, men utenfor Nordatlanteren. (©NTB)


Personvernpolicy