Disse bilene vil nordmenn ha
Det finnes ett merke halve Norge tenker på når de skal kjøpe bil.
Toyota er den beste merkevaren, ifølge TNS Gallup. Hele 45 prosent vurderte en Toyota da ny bil ble kjøpt i fjor. For 10 år siden var tilsvarende tall 28 prosent.
Indeksen baserer seg på en undersøkelse hvor 4750 personer er intervjuet i forbindelse med sitt siste nybilkjøp. Deltakerne må bedømme bilmerkene på bakgrunn av en rekke parametere som for eksempel kjøreegenskaper, verditap, service, driftsikkerhet og hvor vidt det aktuelle bilmerket var med i kjøperens vurdering.
Toyota for syvende gang
Og det er altså Toyota som kommer best ut og vinner for syvende gang. På 2. plass følger Volkswagen med en indeks på 87 (Toyota = 100). På 3. plass finner vi Volvo med en indeks på 80.
Regn ut hva bilen din er verdt
Litt morsomt er det at "pallen" i denne undersøkelsen er parallell til salgstallene for personbiler i 2006.
Driftsikkerhet
Undersøkelsen viser at kunder først og fremst forbinder Toyota med god driftsikkerhet, bra service og miljøvennlig teknologi. Hele 45 prosent av deltakerne opplyser at de vurderte Toyota.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVolkswagen
Volkswagens vinner på områdene kjøreegenskaper, innbyttepris, funksjonalitet og gjenkjennelighet. 37 prosent av deltakerne vurderte Volkswagen da de sist kjøpte bil.
Volvo
Volvo på sin side forbindes som forventet med sikkerhet, men også med kvalitet, komfort og driftsikkerhet. Legger vi de subjektive parametrene sammen, ser vi at Volvo er det bilmerket deltakerne har best inntrykk av.
Premium
Videre nedover på listen finner vi premium-trekløveret fra Tyskland, Audi, BMW og Mercedes-Benz, på fjerde- femte- og sjetteplass. Topp-ti-listen finner du nedenfor.
Denne saken ble laget av Dinside.no.