Distrahert - hvem, jeg?

Distrahert - hvem, jeg?
Distrahert - hvem, jeg?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir du lett distrahert? I så fall kan en ny test gjøre det vanskeligere for deg å få jobb.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto:
Ny test avslører din konsentrasjonsevne. Illustrasjonsfoto: Flickr.com

Ved hjelp av en ny test kan arbeidsgivere avsløre hvor lett distrahert jobbsøkere er.

Ifølge professor Nilli Lavie, ved University College of London, kan hans test avsløre om jobbsøkere har problemer med å holde fokus i en jobbsituasjon, melder BBC.

Testen kan hjelpe til med å luke ut uegnede kandidater i yrker der god konsentrasjon er ekstra viktig, som for eksempel flygeleder, pilot og bussjåfør.

Psykometrisk testing skal i kombinasjon med intervjuer og evnetester, gi arbeidsgiverne et klarere bilde av kandidatenes karaktertrekk.

Dårligere responstid og presisjon

I en ny undersøkelse på feltet brukte man en rekke med bokstavgåter som poppet opp på en dataskjerm, og målte responstid på hver enkelt av dem.

En sekvens med spørsmål var mye vanskeligere enn de andre. Forskerne fant ut at responstiden var omtrent konstant på de vanskeligere spørsmålene. Men på sekvensen med lettere spørsmål ble responstiden og presisjonen dårligere hos noen av kandidatene, etter hvert som konsentrasjonen ble dårligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til datatesten hadde deltagerne blitt bedt om å svare helt ærlig på spørsmål om konsentrasjonsevne i et spørreskjema. Da resultatene fra testen ble sammenlignet med spørreskjemaene, viste det seg at de som hadde gjort det dårlig på datatesten også hadde oppgitt i spørreskjemaet at de hadde lett for å bli distrahert.

- Umulig å jukse

- Folk tror ofte at de har gjort det veldig bra på testen, at de ikke har blitt distrahert i det hele tatt, mens testen viser at responstiden deres økte og at de gjorde flere feil. Det er umulig å jukse, sier professor Nilli Lavie i tidsskriftet for Association for Psychological Science.

- Distraksjon på jobben kan ha seriøse implikasjoner - det knyttes gjerne til en høyere risiko for å være involvert i ulike typer ulykker, sier Lavie.

Professoren trekker også frem at produktiviteten ofte avhenger av de ansattes evne til å holde fokus.