Mobilreklamasjon til Høyesterett

Er reklamasjonsfristen på mobilen din fem eller to år? Det skal Høyesterett nå avgjøre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

foto: Scanpix

Oslo tingrett fastlo i desember at mobilen din skal vare i fem år, og i slutten av januar ble dommen anket av Stiftelsen Elektronikkbransjen, som representerer mobilgiganten Nokia.

Nå er det klart at ankesaken går rett til Høyesterett den 30. august. Stiftelsen Elektronikkbransjen er glad de slipper å ta turen innom lagmannsretten.

- Vi ønsker en tolkning av forslaget dommeren kom med i tingretten. Vi oppfatter det slik at han kom med en løsning som ligger mellom to til fem års reklamasjonstid, og da må eventuelt loven endres, sier infosjef Erik Andersen til ABC Nyheter.

I Forbrukerkjøpsloven § 27 heter det: «Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år».

- Det blir spennende, men jeg tror vi vinner. Høyesterett kan signaliserer at en lovendring er ønskelig, men det tror jeg ikke de kommer til å gjøre. Uansett må Høyesterett her velge mellom to eller fem år, sier advokat Tore Strandbakken i HELP Forsikring.

Selskapet representerer den misfornøyde Nokia-kunden.

I anke-tilsvaret skriver forsikringsselskapet at mobilbransjen selv anslår «en normal levetid for mobiltelefoner på 3-4 år».

- Det er vesentlig mer enn to år, og dermed er reklamasjonsfristen fem år, sier advokat Strandbakken.

- Vi er veldig spente på utfallet. Denne saken gjelder mange produktområder, ikke bare mobiltelefoner, sier Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Personvernpolicy