Konkurransetilsynet advarer mediegigant

Konkurransetilsynet advarer mediegigant
Konkurransetilsynet advarer mediegigant
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransetilsynet har varslet deltakerne i Media Norge om at det kan bli aktuelt å gripe inn mot fusjonen. Tordag kommer dommen fra Medietilsynet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
foto: Scanpix


DETTE ER MEDIA NORGE:

- Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen har etablert mediekonsernet Media Norge.
- Konkurransetilsynet varslet onsdag at det vurderer å gripe inn mot planene fordi det etableres monopollignende tilstander på annonsemarkedet og i trykkerisektoren.
- Medietilsynet er skeptisk til fusjonen ut fra Schibsteds dominerende eierposisjon i norske aviser. Torsdag legger tilsynet fram et notat om sin holdning til fusjonen.
- Gjennom fusjonen fikk Schibsted en eierandel på 68,33 prosent, men selskapet er forpliktet til å selge seg ned til 50,1 prosent.
- Styrene i avisene har gitt grønt lys, men aksjonærene i Stavanger Aftenblad har klaget avgjørelsen inn for Oslo Børs.
- Adresseavisen er satt ut av fusjonen, men avisa ønsker å fortsette annonsesamarbeidet med de øvrige regionavisene.

(Einar Olsen, NTB)

Medietilsynet vil torsdag trolig avvise etableringen av Media Norge fordi Schibsted dermed bryter lovens eierskapsgrense på 33,3 prosent av det nasjonale avisopplaget.

Onsdag varslet Konkurransetilsynet inngrep mot fusjonen fordi den vil føre til monopollignende tilstander i trykkerisektoren og på rubrikkannonsemarkedet.
Den avvisende holdningen fra de to offentlige tilsynene vil likevel ikke stanse prosjektet Media Norge, men det er åpenbart at de opprinnelige planene blir atskillig redusert og kanskje også forsinket.

- Media Norge vil aldri bli det initiativtakerne hadde tenkt seg, fastslår konsernredaktør John Arne Markussen i Avishuset Dagbladet.

- Hvis vi finner ordninger med de to tilsynene, og det tror jeg er mulig, så regner jeg med at Media Norge er en realitet fra oktober i år, sier konserndirektør i Schibsted, Birger Magnus.

Må gjennomføre salg
Områdedirektør i Medietilsynet, Gudbrand Guthus, sier til NTB at torsdagens høringsnotat fra Medietilsynet vil gi uttrykk for hva tilsynet mener om spørsmålet slik saken nå står.

Han bekrefter at det inntreffer en endring dersom Schibsted selger sine aksjer i Adresseavisen og dermed kommer under den magiske opplagsgrensen på 33,3 prosent.

- Men et varsel om salg er ikke nok for oss, det må være gjennomført før vi betrakter det som en realitet, sier Guthus.

Han opplyser at notatet vil være åpent for kommentarer fra alle som er opptatt av mangfold i mediene. I tre uker vil Medietilsynet ta imot innspill før det går i dialog med Schibsted.

Vil drøfte alternativer
Mens Konkurransetilsynet har bedt om avhjelpende tiltak, vil Medietilsynet helst drøfte alternativer som innebærer at Schibsted gir fra seg noen av eierinteressene i norske medier.

Direktør i Schibsted, Birger Magnus, sier til NTB at det allerede har meldt seg interessenter til aksjeposten i Adresseavisen. Det er både norske og utenlandske medier som har fattet interesse for de 34,2 prosent som Schibsted eier i trøndernes mediehus.

Magnus regner ikke med at det vil bli problematisk for Schibsted å få solgt aksjene i Adresseavisen. Han vil ellers avvente Medietilsynets notat på torsdag før han kommenterer saken ytterligere. (©NTB)

Oppdatert med ny versjon, inkludert kommentarer fra Medietilsynet og Schibsted.