Villeder fortsatt om Lyntoto

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Rikstoto gikk også andre halvår i fjor et urent PR-løp. Nok engang er det Lyntoto-reklamen som kritiseres av tilsynsmyndighetene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Rikstotos markedsføring av spillet Lyntoto gjennom ICA-kjeden oppfordrer til impulsiv gambling og både villedende og utilstrekkelig, skriver Lotteritilsynet i sin gjennomgang av selskapets PR-kampanjer andre halvår 2006.

«Sidan ein heller ikkje kan rekne ut vinnarsjanse ved totalisatorspel, blir marknadsføring der ein brukar tekst som 'Bli rik' og 'Bli mangemillionær', både villeiande og utilstrekkeleg rettleiande», skriver Lotteritilsynet.

Da Rikstoto fikk smekk for dette i tilsynets første rapport, forsvarte sjefen, Harald Dørum, seg med at kupongene var utformet og laget før det nye regelverket. Han mente også de var helt nødvendige fordi butikkjeden ikke har andre spillsystemer eller bonglesere.

Tilsynsmyndighetens gjennomgang av første halvår frikjente heller ikke den private stiftelsen for brudd på regelverket som regulerer de norske spillselskapenes markedsføring, slik ABC Nyheter skrev i slutten av februar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til det ene avviket, trekker Lotteritilsynet også frem at Rikstoto fortsatt benytter seg av uadressert reklame. I sin rapport til Landbruksdepartementet (LMD) om første halvår, ble dette omtalt som et brudd. Men etter en vurdering har en nå bestemt seg for at dette ikke skal omtales som et brudd på regelverket.

Hovedkonklusjonen er likevel at Norsk Rikstoto denne gang - som Norsk Tipping - i hovedsak driver informativ reklame.