Bommer igjen på Lotto-PR

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Tipping får nok en gang påpakning fra Lotteritilsynet for brudd på reglene for spillreklame. Denne gangen har de to Lotto-feil på sin PR-kupong.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Tippings kommunikasjonsdirektør Peer Jacob Svenkerud må nok engnag konstatere at selskapet har brutt PR-reglene. Arkivfoto: ScanpixNorsk Tippings kommunikasjonsdirektør Peer Jacob Svenkerud må nok engnag konstatere at selskapet har brutt PR-reglene. Arkivfoto: Scanpix

Heller ikke siste halvår 2006 klarte Norsk tipping å overholde reglene for markedsføring av sine spill. I den andre halvårsrapporten til statsråd Trond Giske i Kulturdepartementet (KKD), påpeker tilsynsmyndighetene at det statlig eide tippeselskapet har brutt regelverket på to konkrete punkter.

Den andre legale spillaktøren i Norge, Norsk Rikstoto, får også smekk på PR-fingeren for andre halvår av tilsynet.

Men for Norsk Tipping er det denne gang reklamekampanjene for Gull Lotto («Lørdag har du sjansen til å vinne 34 millioner!») og Viking lotto, som blir ansett som regelbrudd.

«Felles for all marknadsføring av Lotto og Viking Lotto i TV og radio, der ein fokuserer på førstepremiepotten, er at ingen av annonsane gjev opplysningar om kor sannsynlig det er for å oppnå denne gevinsten og dato for siste utbetaling av 7 rette», skriver Lotteritilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er ting vi nå har justert. Vi har en kontinuerlig dialog med Lotteritilsynet, sier kommunikasjonsdirektør Peer Jacob Svenkerud i Norsk tipping til ABC Nyheter.

I sin andre rapport til KKD påpeker Lotteritilsynet også at Norsk Tipping for tiden rangeres som Norges syvende største annonsør. Selskapet økte også sine mediainvesteringer med 1,1 prosent fra 2005, og det er spill som Lotto, Vikinglotto, Joker og Ekstra som øker over gjennomsnittet. I fjor omsatte Norsk Tipping for hele 9,6 milliarder kroner. Det var en økning på 413 millioner kroner i forhold til 2005, melder selskapet.

Til tross for bruddene er Lotteritilsynets hovedkonklusjon likevel at «det meste av markedsføringa er informativ reklame, og informasjon gitt på ein sakleg og nøytral måte».

- Vi ser med tilfredshet på dette, sier Svenkerud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regner dere med at første halvårsrapport for inneværende år vil være uten noen noterte avvik?

- Det er selvfølgelig målet, sier tippe-direktøren.

Tidligere denne måneden kunne ABC Nyheter også avsløre at det Hamar-baserte selskapet brøt regelverket på hele seks punkt første halvår 2006.

Det samlede antallet regelbrudd blir dermed åtte det første året Lotteritilsynet kontrollerer de statlig kontrollerte spillene til Norsk Tipping og Rikstotto.