Meny

På tide å mobilisere fansen!

På tide å mobilisere fansen!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

At jeg ikke har tenkt på det før: Med så mange og flotte tilbakemeldinger på serien fra både kjente og ukjente, er det på tide å organisere en egen fanklubb. Men da må jeg jo vekke til live folk som
Følg jakten på millionene:

Uke 1: Loddet er kastet

Uke 2: 200 millioner i sikte

Uke 3: Mer flaks enn forstand

Uke 4: Urent trav

Uke 5: Berget med et nødskrik

 

Her er beregningsmalen til Skevik:

100

200

400

800

1600

3200

6400

12800

25600

51200

102400

204800

409600

819200

1638400

3276800

6553600

13107200

26144400

52428800

104857600

209715200

Kaare Skevik juniors konstante jakt på kapital til diverse prosjekter fortsetter på ABC Nyheter.

Uke 6:

Men selvsagt det viktigste først: Takket være en ålreit fyr fra Odda, litt kreativ tenkning, tilfeldighetenes spill og en god porsjon optimisme, har jeg denne uken økt kapitalen til kroner 5.335,50 og ligger da 2.135,50 kroner foran skjema.

Egentlig er det hele bare helt vilt: Pengene og nye ideer strømmer på, og så har jeg fått utrolig mange og flotte tilbakemeldinger på serien fra både kjente og ukjente. Hyggelige og oppmuntrende meldinger tikker inn på SMS, mail og flere ganger om dagen kommer det telefoner fra folk som ber meg stå på. Og så får jeg litt kjeft. For hvis jeg bare antyder at det nok kan bli tøft å komme i mål, da,… da får jeg beskjed om at «dette,… dette greier vi! Vi kommer i mål og vi vil greie 209 millioner!» Folk er faktiske helt med og har fått et slags eierforhold til serien.

Alle de hyggelige tilbakemeldingene varmer, men de gir meg selvsagt en ny idé. For hvis serien virkelig har mange fans eller tilhengere, bør jeg jo lage en egen supporterklubb hvor man kan få kjøpe effekter med logoen til serien trykket på. T-trøyer, caps, svettebånd, og,…Mulighetene er mange, og jeg lanserer tanken for mine nærmeste som straks kjøper ideen. Jeg går i tenkeboksen og bestemmer meg for å starte med t-trøyer. Én t-trøye med logoen til serien på brystet og én med coveret til lydboken av «Trønderrockens historie – Drunk and happy.» En herlig karikaturtegning av Prudence, satt i strek av Sture Lian Olsen og som i ett år var vår turneplakat. Og kanskje kan det tenkes at noen faktisk vil gå rundt med t-trøye hvor det står «Drunk and happy»? For hvis man en sen fredagskveld havner litt sånn utpå og blir noe bedugget, kan man jo bare glise og peke på brystet. Slipper i hvert fall å forklare noe som helst...

Joda, det svinger av denne. Valget er tatt. Jeg går for t-trøyer. Jeg selger straks to stykker. Min bedre halvdel tinger på den første av trøyene med logoen til serien. Så bestiller musikksjef Espen Amundsen i ABC Nyheter en med «Drunk and happy-motiv.» Jeg er sikret et salg som brutto vil innbringe kroner 398,00. Etter å ha konferert med min regnskapsfører Stig, samt sjekket priser på nettet, velger jeg å prise trøyene til199 kroner, inklusive porto. Selve produksjonen av trøyene kommer på cirka 45 kroner. Da portoen beløper seg til 22 kroner og emballasje tre kroner, vil den totale kostnaden bli på kroner 70. Jeg sitter igjen med en fortjeneste 129 per stykk. Ikke verst, ikke verst.

Men hvem andre kan være interesserte i å kjøpe trøyene? Jo, selvfølgelig bør samtlige i redaksjonen i ABC Nyheter gå rundt med logoen av serien på brystet. Nå gjenstår det bare å overbevise Redaktør Berg om at dette er en kjempefornuftig investering for ham. Men herr Berg, eller Herman blant venner, er som oftest svært opptatt så det blir foreløpig med en beskjed på telefonsvareren. Jeg gir meg dôg ikke. For avisen har en markeds- og salgssjef. Jeg ringer ham, og… jo da. Han ser potensialet og vil bare konferere med herr Berg. Dette kan bli en mulighet. Jeg bukker, takker og avventer. 10 minutter senere er dealen i boks. Markedssjefen har fått fatt på Berg og bestiller 20 trøyer for den nette sum av kroner 3.000. Siden jeg leverer på døren, sparer jeg portoen og emballasjen. Fortjenesten per trøye blir da 105 kroner når produksjonskostnadene er trukket fra. Noe kvantumsrabatt bør jeg jo gi til store og gode kunder. Med denne bestillingen har jeg til sammen solgt trøyer for kroner 3.258 netto. Puuh!

I tillegg har en hyggelig fyr fra Odda bestilt fire signerte bøker via Finn.no. Jeg kan plusse ytterligere kroner 400 på kontoen, og med kapitalen fra forrige uke er jeg oppe i totalt kroner 5.281,50. noe som er 2.081,50 over budsjettet for denne uken. Jeg er faktisk svært godt fornøyd med dette.

Men, jeg kan ikke gi meg her og hvile på mine laurbær. Det må jo være andre som også kan tenke seg å kjøpe disse t-trøyene? Hva med ABC Startsiden? De eier jo ABC Nyheter, og noen må jo eie dem igjen. Jo da. En kjapp research viser at eieren er selveste Telenor. Med sine 10.000 ansatte representerer de et kjempepotensielt marked. Selv med kvantumsrabatt! For 10.000 solgte t-trøyer, det,..det er faktisk en brutto omsetning på 1.990.000,00 blanke, norske kroner. Jeg nøler ikke, kaster meg på telefonen og ringer min gamle studiekamerat Arild Johannessen, informasjonsdirektøren i Telenor.

- Om,.. om han kunne tenke seg å se på saken?

- Å jo da. Arild er svært så imøtekommende og ber meg sende mail så skal han ta den videre i systemet. Jeg takker som seg hør og bør. Det er jo ikke hver dag man forhandler mulige millionkontrakter.

Mens jeg avventer Telenor, får jeg telefon fra min kollega og coach, Paal Leveraas. Han har en egen spalte på ABC Nyheter, og i denne ukes bidrag har han valgt meg og serien som utgangspunkt. Jeg føler meg en smule beæret. At han velger denne vinklingen gjør meg i tillegg ydmyk. Jeg leser med glede de mange gode rådene han gir. I tillegg setter han både serien og meg i et spennende perspektiv. Han påpeker mitt mot, eller dumdristighet, alt etter hvordan man ser det, men han påpeker også hvor viktig det er å følge drømmen. Altså i mitt tilfelle, drømmen om millionene. Men jeg er ikke alene om denne drømmen. En rask telefon til Norsk Tipping på Hamar bekrefter nemlig min mistanke om at vi er mange. For ifølge pressetalsmann Pål Enger er det rundt 2,1 millioner nordmenn som hver uke spiller på et av pengespillene til Norsk Tipping. Den samme Enger sier videre at rundt 50 prosent av disse i en markedsundersøkelse svart at det er drømmen om den store gevinsten, selveste toppgevinsten, som er drivkraften for å spille uke etter uke. Det vil si at jeg deler drømmen med minst 1 million nordmenn. Det er nesten så jeg hører Gerry and the Pacemakers legendariske hit «You´ll never walk alone» i det fjerne, og kanskje er det et ekko fra Anfield og The Kop jeg hører.

Så skjer underet! Tilfeldighetenes spill! For mens jeg sjekker prisene og trykkemulighetene for t-trøyene, ringer en venn av meg. I løpet av samtalen forteller jeg om serien, om progresjonen og om mitt siste stunt med t-trøyene. Da kommer det plutselig fra min venn.

- Men Kaare. Jeg har jo t-trøyer som jeg importerer fra Kina og så har jeg trykkeri i garasjen, så du kan jo komme ned til meg og trykke her. Du får det for kostpris.

- Hæ? Hva sier du?

- At du kan få alt av meg. Og så kan ungene dine stå i garasjen hos meg og trykke så mange som du vil ha.

- Herlig! Prisen da?

- Tja,… med trykk på,…cirka 18 kroner.

- 18 kroner? Per stykk?

- Jepp.

- Herregud! Så bra. Kvaliteten da?

- Veldig bra. I tillegg er det skikkelig maskintrykk som gjør at trøyene kan vaskes om og om igjen, uten at trykken svekkes. Mange trenger du?

- Aner ikke. Artikkelen legges ut i morgen og så kommer det forhåpentligvis en del bestillinger tikkende inn i løpet av helgen. Så, hvis det er ok for deg, kommer jeg tilbake med antallet på mandag?

- Går greit det. Bare ring meg.

- Flott, snakkes.

Jeg legger på og sjekker kalkulatoren. Min netto fortjeneste per trøye økte nå nemlig, fra stipulerte, 129 kroner til 156 kroner takket være det nye tilbudet. Det er en økning på 27 kroner. Det vil igjen si at totalen min denne uken nå er kommet opp i kroner 5.335,50. Jeg ligger da utrolige 2.135,50 kroner foran skjema! Det mangler nå bare 1.064,50 kroner på at jeg er i mål også neste torsdag. Med en nettofortjeneste på 156 kroner per trøye må jeg altså selge syv t-trøyer den kommende uken. Det burde være innefor rimelighetens grenser.

I tillegg har jeg fortsatt bokprosjektet i bakhånd. Jeg ser ikke bort fra at serien nok kan bli bok. Men, helt enkelt blir det neppe. For Gyldendal nøler. Ikke takker de nei, men sier heller ikke ja. De synes som om de er litt i villrede. De vil antagelig avvente for å se an serien? For jeg har jo ingen garantier fordi at serien faktisk vil utvikle seg til å bli kvalitativ bra nok til en bokutgivelse. Og det er nok forskuddet på 40.000 kroner som er hemskoen, skal jeg tro min kontakt i Gyldendal rett.

- Kaare,… det,… det er et svært stort forskudd for denne type bok.

- Åh?

- Ja, det er nok det.

- Vel, da så.

- Du burde kanskje heller prøve Hegnar. De gir jo ut slike bøker.

- Ok?

- Ja. Men, hør her. Serien din er jo både fengende og morsom, og jeg har et forslag.

- Jaha?

- Ja, du kan jo la leserne abonnere på serien og få den tilsendt på mail og for det betaler de kroner fem per artikkel og betaler med mobiltelefon. Og det kan jo fort bli noen kroner det.

Genialt! Rett og slett genialt

- Hjertelig.

- Bare hyggelig. Hold meg orientert om hvordan det går med serien da, så tar vi den derfra.

- Det skal jeg. Og takk for tipset.

Abonnement via mobiltelefon. En glimrende idé som jeg straks bør ta med Redaktør Berg. For med Telenor som eier burde jo det være en smal sak! Hvis anslagsvis 2.000 lesere abonnerer på serien hver uke blir det 10.000 kroner på bunnlinja. Hver fuc....uke og da… Ja, da

- Berg?

- Berg? Hallo… Berg?

- Herman?

Hvis du ønsker å bli «Jakten på millionene-supporter», send en mail med bestillingen hvor du skriver antall, størrelse (finnes i alle størrelser), motiv og adresse hvor den skal sendes, så har du den innen to uker. Pris, 199,00 inklusive porto.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus