
Bruktbil? De fleste kjøper ikke elbil

Det er fortsatt klart flest som velger dieselbil.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Elbilene dominerer nå stort på nybilmarkedet i Norge. I februar var 94,7 prosent av alle nybiler en elbil. Det er også ny rekord.
Det ble solgt og registrert 18.292 nye elbiler denne måneden, mot bare 282 biler med dieselmotor. Dieselbilene er altså så godt som borte fra nybilmarkedet.
Men ser vi på bruktmarkedet er situasjonen en hele annen. Der er dieselbilene fortsatt i flertall og velges av langt flere enn dem som kjøper brukt elbil.
Fortsatt flest dieselbiler
Ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det er god fart i bruktmarkedet så langt i år, med til sammen 76.601 omsatte biler, det er en økning på 5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Av disse hadde nesten 29.000 dieselmotor. Til sammenligning ble det omsatt rett i underkant av 19.000 brukte elbiler. Det selges altså fortsatt klart flere brukte dieselbiler.
Dette henger naturligvis også sammen med den totale bilbestanden. Dieselbilene er fortsatt i flertall. Av drøyt 2,8 millioner registrerte personbiler, er det nesten 970.000 biler med dieselmotor på norske veier.
Bensin- eller dieselbil? Da kan du glede deg
En million bensinbiler forsvunnet
Men også her går utviklingen fort. Tall fra OFV viser at elbilene gikk forbi bensinbilene i antall i fjor høst. Fortsetter dagens salgsutvikling, vil elbilene sannsynligvis også gå forbi dieselbilene i antall på bruktmarkedet i enten sent i 2026 eller i 2027.
I løpet av de siste 20 årene har over én million bensinbiler forsvunnet ut av den norske bilparken, og i stor grad blitt erstattet av elbiler. Den samme utviklingen vil også skje for dieselbiler.
Så mye billigere var bilene i fjor
Minst verditap
De siste årene har vi sett at mange dieselbiler holder seg svært godt i pris på bruktmarkedet. Dette gjelder særlig nyere biler. Lavt salg av nye dieselbiler i mange år gjør at det er svært begrenset med biler til salgs, dermed presses også prisene opp.
Ett eksempel her: Skoda Octavia, som i mange år har vært en storselger med dieselmotor. I en oversikt fra Finn.no som nylig ble publisert på VG, kommer Octavia diesel ut som en av bilene med lavest verditap fra 2022 til 2024.
Sammen med hybridbilene Toyota RAV4 og Volvo V60, tapte Octavia seg bare 17 prosent i verdi i snitt i denne perioden.
Brutalt verditap på bare tre år
Har steget i pris
Og Octavia er ikke alene. Bilforhandleren Rebil selger flere tusen bruktbiler årlig, og merker godt den store interessen for diesel- og bensinbiler.
– De største prisfallene i bruktbilmarkedet har skjedd på elbil. Fossilbilene holder seg bedre i verdi. Enkelte har til og med steget i pris, sa analysesjef Johathan Parr hos Rebil, til Broom tidligere i år.