Bensin- eller dieselbil? Da kan du glede deg

ETTERTRAKTET: Mange brukte biler med forbrenningsmotor holder seg svært godt i pris, særlig hvis de er godt vedlikeholdt.
ETTERTRAKTET: Mange brukte biler med forbrenningsmotor holder seg svært godt i pris, særlig hvis de er godt vedlikeholdt. Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forventer høye priser. Og til høsten er det valg ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom): Mens det knapt selges annet enn elbiler nytt i Norge, er situasjonen på bruktmarkedet en helt annen. Mange av bilene som selges raskest – og som holder seg best i pris, går nemlig på diesel eller bensin.

– Verdifall og restverdi opererer ikke lenger i forhold til gamle naturlover. Det har norske politikere sørget for, sier Atle Falch Tuverud til Broom.

Han er sjefredaktør for nettstedet BilNytt.no, og følger bruktmarkedet tett.

Tuverud sikter naturligvis til at myndighetene har skrudd opp avgiftene på nye biler med forbrenningsmotor, samtidig som det knapt er avgifter på mange av de mest populære elbilene.

Det har snudd det norske nybilmarkedet på hodet i løpet av få år.

Så mye billigere var bilene i fjor

Knapphet på bruktbiler

I fjor ble det kun solgt rundt 4.000 personbiler med forbrenningsmotor i Norge. Samtidig forsvinner en god del biler ut av landet, fordi aktørene fortsatt får refundert deler av den norske engangsavgiften på disse bilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I tillegg må vi ikke glemme valutaen. Det har bremset bruktimporten av fossilbiler de siste årene. Vi har dermed blitt et mer lukket elbilmarked. Knapphet fører til at prisene holder seg, sier Tuverud.

Da blir det kamp om de mest attraktive, nyere bilene.

– Bruktbilprisene på de mest populære diesel- og bensinbilene er nå skyhøye. Bilforhandlere, privatkunder og bruktbileksportører kjemper om de samme bruktbilene. På ulike lukkede bruktbilauksjoner går prisene så høyt at en del av selgeren gnir seg i øynene, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brutalt verditap på bare tre år

Viktig med vedlikehold

Det betyr imidlertid ikke at alle biler med forbrenningsmotor holder seg godt i pris. Er bilen dårlig vedlikeholdt, har det naturligvis mye å si for både interessen og prisen.

– Norske kjedeverksteder merker at flere er opptatt av å påkoste sin gamle fossilbil. Hvis verdien på bilen er potensielt høy, er det lettere å forsvare en høy verkstedregning. Det er ingen grunn til å ikke ha bilen i topp stand, når den en dag skal selges, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi snur: Satser videre på bensin- og diesel

– Norske fossilbil-eiere kan glede seg

Bilforhandleren Rebil selger flere tusen bruktbiler årlig, og merker godt den store interessen for diesel- og bensinbiler.

– De største prisfallene i bruktbilmarkedet har skjedd på elbil. Fossilbilene holder seg bedre i verdi. Enkelte har til og med steget i pris, sier Parr.

Han peker på at det fortsatt er rekkeviddebehov som ikke dekkes like godt av elbil. Når myndighetene samtidig kutter i elbilfordelene, fører også det til at etterspørselen etter fossilbiler holder seg høy, mener han.

Og lite tyder på at det blir mindre attraktivt å eie fossilbil fremover, særlig ikke hvis det går mot regjeringsskifte. FrP fosser fram på meningsmålingene, og får de regjeringsposisjon, kan mye skje, tror Parr.

– De vil blant annet redusere engangsavgiften ved kjøp av ny bil, redusere drivstoffavgiftene og fjerne dagens bompengesystem. Norske fossilbil-eiere kan glede seg til flere politiske godbiter fra høsten 2025, avslutter han.

Flere vil bruke mer på bil