
Brutalt verditap på bare tre år

Ingen andre 2021-modeller har falt mer på bruktmarkedet.
(Artikkelen er først publisert av Broom): 2021 og 2022 var to ekstremt bra år for nybilsalget i Norge, med henholdsvis 176.000 og 174.000 registreringer. Og takket være svært gunstige lånerenter, var snittprisen på bilene høy. Mange kjøpte biler de ellers ikke hadde hatt råd til.
Tre år senere har mange av disse bilene kommet på bruktmarkedet. Og nå er situasjonen en helt annen. Lånerentene er mye høyere, og kundene velger rimeligere nybiler. Trenden smitter over på bruktmarkedet og påvirker prisene også her.
Mellom 14 og 41 prosent verdifall
Tall VG har innhentet fra Finn, viser at de 50 mest solgte 2021-modellene på bruktbilplattformen gjennom 2024, har hatt et verdifall som i snitt på mellom 14 og 41 prosent. Enkelte modeller har altså holdt seg bra i pris, mens andre har rast. Tallene omfatter både biler som er solgt privat og via forhandler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOg det er særlig mange av bilene som var dyre da de var nye, som har sunket mye i pris. Her finner vi modeller som Porsche Taycan, Jaguar I-Pace og Audi e-tron.
Særlig for sistnevnte har verdifallet vært brutal: Standardutgaven hadde en snittpris på 780.411 kroner i 2021. I 2024 var snittprisen 460.391 kroner på bruktmarkedet.
Ingen andre bilmodeller fra 2021 har opplevd større verditap
Det betyr et gjennomsnittlig verditap på hele 41 prosent – på bare tre år. For Sportback-utgaven var verditapet 40 prosent.
Så mye billigere var bilene i fjor
Ingen andre bilmodeller fra 2021 har opplevd større verditap enn Audi e-tron, men mange av bilene i premiumsegmentet fra BMW, Lexus, Porsche, Mercedes og Volvo, har tapt verdi på mellom 30 og 40 prosent – både elbiler og hybrider.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet finnes også eksempler på billigere biler med verditap i samme område, for eksempel elbilene Mazda MX-30 (34 prosent) og Hyundai Ioniq (32 prosent).
Artikkelen fortsetter under annonsenAudi snur: Satser videre på bensin- og diesel
Minst verditap for populær Toyota
I motsatt ende finner vi derimot mye hybrid. Blant de ti modellene som har tapt seg minst i pris, finner vi hele åtte hybrider. Disse har hatt et verditap på mellom 14 og 25 prosent. Tre av dem er fra Toyota.
Modellen som har tapt seg aller minst, er Toyota Yaris (hybrid). Den kostet i snitt 284.125 kroner i 2021. Snittprisen på bruktmarkedet i 2024 var 244.828 kroner – som altså gir et verditap på bare 14 prosent.
Du finner hele oversikten hos VG (krever abonnement).
Les også: Var Norges mest solgte – nå legger de ned fabrikken