
– Skal aldri kjøpe samme merke igjen

Forhandler avslo å heve kjøpet – men Rolf ga seg ikke.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Når man kjøper ny bil, er det med forventning til at man går inn i noen bekymringsløse bilår. Med en nybilgaranti som i dette tilfellet strekker seg over fem år uten kilometerbegrensning skulle også utgangspunktet være det beste.
Men dessverre stemmer ikke alltid kartet overens med terrenget, noe drammenseren Rolf Gjerdsjø fikk oppleve da han i fjor kjøpte en ny Hyundai Ioniq 5 hos forhandleren Birger N. Haug i Lier. På ettermiddagen 25. november skjedde det Gjerdsjø beskriver som havari nummer 6.
Dette gir elbilene flest problemer
Tålmodigheten tok slutt
– Nå hadde bilen rukket å bli åtte måneder gammel, hvorav tre og en halv måned var tilbragt på verksted. Feilen var den samme som alle de foregående gangene, men forhandleren Birger N. Haug nekter fremdeles å ta den tilbake. Må bare elske eierskapet av Hyundai, fastslår Rolf Gjerdsjø overfor Broom.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIoniq 5 har han gitt opp for godt, og da Broom snakker med ham står han på farten for å hente sin nye Volkswagen ID.7.
Tålmodigheten tok definitivt slutt i fjor sommer, og 28. juni krevde Gjerdsjø kjøpet hevet. Bilen var da kjørt 1.900 kilometer siden den ble registrert 25. mars.
Dette kravet avslo forhandleren. I stedet ga de ham to alternativer:
«BNH kjøper bilen av deg etter vår normale innkjøpskalkyle
BNH kan hjelpe deg å selge bilen gjennom en kommisjonsløsning hvor du får markedspris for bilen, men du må dekke salgskostnadene selv. Dette pleier å koste rundt 10.000-15.000 kroner og trekkes fra endelig salgspris.»
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKilden til uenigheten er at bilen gjentatte ganger endte opp med 12 Volt-batteri tomt for strøm, uansett om bilen sto koblet til lader. Gjerdsjø opplevde at det var samme feil hver gang bilen havarerte på denne måten.
Artikkelen fortsetter under annonsenFår skylden for hver tredje utrykning
Helt lik måte
Til Drammens Tidende – som omtalte saken først – sier han blant annet:
– Jeg får ikke opp en eneste feilmelding. Det eneste som skjer når veihjelpen kommer og «booster» opp bilen, er at alarmen går og så skrur jeg av alarmen. Bilen har oppført seg helt identisk på alle havariene; at den dør uten forvarsel og at det ikke kommer opp noen feilmeldinger i etterkant.
– Birger N. Haug mener imidlertid at bilen er feilfri. Totalt har bilen havarert på helt lik måte fire ganger på sju uker. Hos Birger N. Haug påstår de at det er forskjellig feil hver gang, sier han.
Dette er Gjerdsjøs egen logg over bilproblemene:
1. Første havari: Bilen havarerte i garasjen hjemme. Sto tilkoblet lader av typen Virdian EcoLite. Dette skjedde 6. mai. Boostet av Viking/Hyundai Veihjelp, og sendt til Sulland Drammen, da det er nærmeste verksted (krav fra Hyundai).
Artikkelen fortsetter under annonsen
På dette reparasjonsforsøket ble det byttet 12V batteri og gjort en oppdatering av ICCU.
2. Andre havari: Bilen havarerte i garasjen hjemme. Sto også denne gangen tilkoblet Virdian EcoLite, og det skjedde ca tre uker etter første havari. Boostet av Viking/Hyundai Veihjelp, og sendt til Sulland enda en gang. Da de nektet å tilby lånebil, så hentet jeg selv bilen, og kjørte den til BNH Lier.
Artikkelen fortsetter under annonsenPå dette reparasjonsforsøket ble det byttet ladeluke.
3. Tredje havari: Bilen havarerte hjemme i gårdsplassen, dette skjedde 10. juni. Sto tilkoblet en Easee lader, uten påkoblet smartfunksjonalitet. Boostet av Viking/Hyundai Veihjelp, kjørt ut til BNH Lier for min regning ettersom dette ikke var nærmeste verksted.
På dette reparasjonsforsøket ble det byttet en styringsenhet til ladeluka.
4. Fjerde havari: Bilen havarerte på Oslo Lufthavn 19. juni. Dette var fem dager etter siste friskmelding fra verksted. Sto tilkoblet lader av merket Ensto i P10. Boostet av Viking/Hyundai Veihjelp, og kjørt til BNH i Lier uten Viking.
Artikkelen fortsetter under annonsenPå dette reparasjonsforsøket ble det gjort en oppdatering, men bekreftet feil i Bluelink-systemet av verkstedet som trolig forårsaket havariet. Bluelink var deaktivert på bilen da den ble hentet igjen hos BNH 26. september.
5. Femte havari: Bilen havarerte hjemme i gårdsplassen 2. november. Dette var en drøy måned etter at bilen ble hentet igjen hos BNH. Bilen sto tilkoblet Easee lader.
På dette reparasjonsforsøket finner de ingen feil.
6. Sjette havari: Bilen havarerte i garasjen 24. november. Bilen sto tilkoblet Virdian EcoLite lader.
På dette reparasjonsforsøket finner de en feil i Bluelinksystemet, men påstår allikevel at bilen ikke har feil. Bluelink er satt i offline da bilen blir returnert.
Foreløpig er både vinterdekk og takstativ ubrukt (takstativet er påmontert bilen).
Artikkelen fortsetter under annonsenNy rapport: 79 prosent flere feil på elbiler
Artikkelen fortsetter under annonsenFeilretting
Alle havariene har opptrådt 100 prosent identisk. Bilen har stått tilkoblet lader og dør uten forvarsel. Når bilen boostes av Viking kommer det heller ingen feilmeldinger, og det eneste som skjer er at alarmen går.
Flere Ioniq 5-biler har blitt tilbakekalt for å rette den såkalte ICCU-enheten i bilen. Denne enheten er blitt byttet på Gjerdsjøs bil, men til Drammens Tidende forteller han at feilen fortsatte å dukke opp.
Ekspertene advarer - mange gir blaffen
Varsel 11 ganger
– Det er ikke den som har gjort at bilen min har stått. Birger N. Haug sier bilen er feilfri, men de har ikke løst feilen ved at bilen står og trekker strøm fra 12-voltsbatteriet. Nylig sto bilen koblet til lader, og da fikk jeg varsel elleve ganger på 24 timer om at bilen var ferdigladet, sier Gjerdsjø, og mener at dette viser at noe er galt med batteriet.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Bilen er angivelig feilfri fra bilforhandlerens side, men jeg kan ikke sette den fra meg på en lader. Det alene er jo en grunn til å heve kjøpet, sier han.
Daglig leder hos Birger N. Haug Drammen, Christoffer Haug, sier til Drammens Tidende at han har fått med seg at enkelte har trøbbel med at bilen brått er tom for strøm, men i saken med Gjerdsjø forholder han seg til det verkstedet hos bilforhandleren har kommet fram til.
– Det er vanskelig å ta stilling til alt som er skrevet på nett, men det har vært utfordringer med 12-voltsbatteriet på bilen til Gjerdsjø. Situasjonen på nye elbiler er at startbatteriene kan være mindre enn på fossilbiler, sier Haug.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Både vi og Hyundai-importøren mener bilen er i orden nå
Han er ikke enig med Rolf Gjerdsjø i at det er samme feil som opptrer hver gang.
– Hadde vi forsøkt å reparere bilen hans for samme problem og bare byttet 12-voltsbatteriet hver gang, da hadde jeg forstått ham. Men i dette tilfellet er to forskjellige deler byttet, både på garanti og reklamasjon. Vi har byttet deler på Gjerdsjøs bil for å fikse problemet. Både vi og Hyundai-importøren mener bilen er i orden nå, sier Haug til Drammens Tidende.
Artikkelen fortsetter under annonsenTo ting skiller seg ut når elbilene må reddes
5.500 kilometer
Etter det siste havariet tok Rolf Gjerdsjø saken videre til forsikringsselskapet sitt – Storebrand - med ønske om juridisk bistand.. Der ble meglingsfirmaet Mekle koblet inn – og etter nylig gjennomført megling gikk Birger N. Haug med på å heve kjøpet og tilbakeføre kjøpesummen minus bruksfradrag for de 5.500 kilometer som han rakk å kjøre den tiden han hadde bilen.
Det er en fornøyd Rolf Gjerdsjø Broom møter kort tid etter at løsningen var på plass:
– Det har vært en god prosess med grundige saksforberedelser fra Mekles side. At løsningen kom såpass raskt, kan vel også tyde på at Birger N. Haug så at de ikke hadde en god sak her, sier han til Broom, og bekrefter at dette er en opplevelse han kunne ha vært foruten:
– Jeg vil i alle fall aldri vurdere Hyundai igjen, fastslår han.
– Det mest positive i denne saken ellers, er det fantastiske bekjentskapet med Viking. De fortjener skryt! Alltid raskt på plass, og alltid villige til å dele informasjon og gode råd og vink, sier Rolf Gjerdsjø til slutt.