Fikset Tesla med skotørker fra Biltema
Sparte over 170.000 kroner.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Tesla Model S har rukket å få noen år på markedet – og flere av bilene har nå rullet langt.
Etter hvert som årene går, kan det dukke opp kostbare problemer.
Akkurat det skjedde med en 10 år gammel Tesla Model S 85D – som hadde rullet 220.000 kilometer.
Da bilen ikke ville kjøre mer, brukte eieren kreativitet – og en skotørker fra Biltema – for å løse problemet.
– Hva mer kan gå galt med denne bilen?
Monsterregning
32 år gamle Toni fikk plutselig problemer da bilen rapporterte om en batterifeil. Da Joni kontaktet Tesla for å få et prisoverslag på reparasjonen, fikk han sjokk.
Verkstedet ville ha over 170.000 norske kroner, for å fikse problemet.
Det var ikke aktuelt.
Hjelp bilen min har vært på verksted i syv måneder
Ville fikse det selv
– Jeg hadde ingen interesse av å betale en slik sum, forteller Joni til den finske avisen Ilta-Sanomat.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI stedet for å gi opp, bestemte han seg for å prøve å løse problemet selv.
Han hadde aldri tidligere utført en lignende reparasjon, men lot seg ikke skremme av oppgaven.
– Jeg tenkte at det måtte være mulig hvis man spør klokere mennesker. Hvis én person bygde den, kan én person også fikse den. Det finnes også mange gode instruksjoner og videoer om reparasjoner på internett, forklarer han.
Vann i batteriet
Etter grundig undersøkelse oppdaget Joni at vann hadde trengt inn i batteriet på grunn av kondens.
Han tok batteriet ut av bilen og brukte to uker på å tørke det med en skotørker fra Biltema.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen utradisjonelle metoden viste seg å være effektiv.
– Bilen min har fungert perfekt siden den gang, sier en fornøyd Joni til svenske Carup.se
– Absolutt ikke anbefalt
– Morsom og litt søt historie det der. Men når det er sagt er dette absolutt ikke noe jeg kan anbefale andre å gjøre. Det er forbundet med stor fare å fikse slike batterier selv. Spenningen er så høy at et støt kan forårsake hjertestans og andre livstruende skader, sier NAFs bilekspert, Benny Christensen.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan påpeker at dette er arbeid som krever både spesialkunnskap og riktig utstyr for å kunne gjøres på en forsvarlig måte.
Tesla-batteriet røk igjen: Nå må den kanskje vrakes
Sperres av
– Bilmekanikere med fagbrev må gjennomføre egne kurs og opplæring for å kunne jobbe på disse batteriene. Om man jobber inne i et elbilbatteri er det krav om at det skal være to elbil-sertifiserte mekanikere – og at området rundt der jobben foregår sperres av med sperrebånd, fortsetter NAFs bilekspert.
Om man vil fikse litt på en elbil selv så er det ett godt og viktig råd Christensen vil gi – og som må følges: Hold deg unna de oransje kablene og kontaktene. Det er de som er skumle.