Sjokkbilder: Her får Kina-bilen null stjerner

VOLDSOM SMELL: Bilen ble fullstendig smadret i flere av kollisjonstestene. Foto: ASEAN NCAP
VOLDSOM SMELL: Bilen ble fullstendig smadret i flere av kollisjonstestene. Foto: ASEAN NCAP Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fullstendig slaktet i kollisjonstest.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først puublisert av Broom):

Å si at det har skjedd ekstremt mye i kinesisk bilindustri de siste årene, vil være en underdrivelse. Man skal ikke gå mer enn ti år tilbake, før det hadde vært utenkelig at vi skulle ha mer enn ti kinesiske bilmerker og 20-30 modeller å velge mellom på det norske markedet i 2024.

Mange av modellene står i tillegg ikke tilbake fra de etablerte på kvalitet. Det er nesten så man må klype seg selv i armen over utviklingen.

Hvor galt det kan gå

Men ikke alle markeder setter kvalitet og sikkerhet like høyt som i Norge. Andre steder i verden har man ikke en nubbesjanse til å selge biler, med mindre de er skikkelig billige. Og da blir det vanskelig å opprettholde det sikkerhetsnivået mange kanskje forventer.

Hvor galt det kan gå, er den kinesiske elbilen Neta V et godt eksempel på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er en lavprismodell fra Hozon Auto som selges i land som Malaysia, Indonesia og Thailand for ned mot 200.000 kroner. Målgruppen er yngre bilkjøpere med begrenset budsjett.

Bilen er forhjulsdrevet og har et temmelig enkelt utstyrsnivå. Det gjelder også sikkerheten, skal det vise seg.

Da bilen nylig skulle testes av ASEAN NCAP nylig (svarer til Euro NCAP i Europa), ble det rett og slett stryk og 0 av 5 stjerner, skriver Insideevs.

Slikt skjer heldigvis svært sjelden.

Oppdaget alvorlig feil på kinesisk elbil i Norge

«Svak karosseristruktur»

MALTRAKTERT: Svak karosseristruktur gjør det farlig å havne i kollisjon med Neta V, mener ASEAN NCAP. Foto: ASEAN NCAP Foto: broom
MALTRAKTERT: Svak karosseristruktur gjør det farlig å havne i kollisjon med Neta V, mener ASEAN NCAP. Foto: ASEAN NCAP Foto: broom

I nær sagt alle testdelene fikk bilen sterk kritikk. Ved frontkollisjon fikk den bemerkninger som «dårlig beskyttelse mot hode, nakke, bryst og bein».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

A-stolpe og ratt ble samtidig skjøvet helt ut av stilling.

«Svak karosseristruktur og kompromittert sikkerhetssystem» er blant kommentarene fra ASEAN NCAP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På beskyttelse av voksne passasjerer og sikkerhetssystemer fikk den totalt kun 28 av 100 mulige poeng.

Ulovlig mobilbruk: Dette er verstingene

Bilen leveres med kun to kollisjonsputer. Den har ABS-bremser og elektronisk stabilitetstprogram (ESP).

Førerassistanse er det derimot minimalt av. Den varsler deg hvis du glemmer å feste sikkerhetsbeltet, men det er omtrent alt. Med andre ord er sikkerhetsnivået ikke helt på 2024-nivå, for å si det forsiktig.

Du kan se utdrag fra testen på Youtube.

Advarer mot livsfarlig henger-grep

Flere nullere

I 2022 fikk også en annen kinesisk bil, JAC E10X, null stjerner i en NCAP-test, den gang i Latin-Amerika.

I Europa var Renault Zoe den siste som fikk null stjerner av Euro NCAP, på grunn av utrangerte sikkerhetssystemer. Like etterpå kom nyheten om at Renault ville avslutte produksjonen av salgssuksessen.

Mener startknappen har blitt et problem