Nesten ny – kunne verken åpne eller starte bilen

PROBLEMER: Fisker Ocean har blitt en utfordring for mange av eierne, etter at selskapet gikk konkurs. Det fikk en kunde fra Trondheim erfare. Illustrasjonsfoto Foto: Illustrasjonsfoto
PROBLEMER: Fisker Ocean har blitt en utfordring for mange av eierne, etter at selskapet gikk konkurs. Det fikk en kunde fra Trondheim erfare. Illustrasjonsfoto Foto: Illustrasjonsfoto Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Drømmebilen ble et mareritt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom): Da den elektriske SUV-en Fisker Ocean ble lansert, var det mange som ble nysgjerrige. Den så bra ut, hadde oppgitt rekkevidde på over 700 kilometer, masse plass og en gunstig pris.

Men utfordringene kom raskt. Først forsinkelser og tekniske problemer – og til slutt gikk Fisker konkurs.

De som var tidlig ute og kjøpte bilen, ble sittende som taperne.

En av dem som opplevde dette, var en mann som kjøpte en nesten ny Fisker Ocean elbil fra bruktbilforhandleren Lysholm Bil i Trondheim tidligere i år.

Fikk ikke starte

Bare dager etter fant kjøper ut at han hverken kunne låse opp, åpne eller starte bilen. Elbilen, som hadde gått kun 2.000 kilometer, kostet 679.900 kroner.

Han mente at problemene med bilen var så store, at han ville heve kjøpet.

Det var ikke bruktbilforhandleren enig i – og saken endte i tingretten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Knuser Tesla på rekkevidde og prises gunstig

Fikset problemene

I april 2024 var tekniker fra Fisker hjemme hos bileier grunnet vansker rundt låsing/lukking og oppstart. Problemene kom i orden på stedet.

Tekniker bisto saksøker med å installere en oppdatering.

Lysholm Bil mener at det ikke var konkrete feil eller mangler ved bilen, og at det ikke forelå hevingsgrunnlag.

Trues av konkurs - sjekk priskuttet

Tapte

I retten argumenterte kjøperen for at bilen ikke mottar nødvendige oppdateringer, noe som ifølge ham gjør den «bortimot uselgelig» og «verdiløs».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lysholm Bil argumenterte for at bilen er solgt med resterende nybilgaranti gjennom Fisker, og at de ikke har garantiansvaret.

De mente også at det er Forbrukerkjøpsloven som gjelder for kjøpet.

28. oktober ble det klart at kjøperen tapte rettssaken.

I dommen står det at at han ikke hadde dokumentert feilene tilstrekkelig, da han kun hadde fortalt om problemene, uten å legge frem konkrete bevis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her var vi på premieren til Fisker Ocean i Los Angeles

Kostbart

Som resultat må han beholde bilen og betale 71.000 kroner til bilforhandleren for deres utgifter i forbindelse med rettssaken, i tillegg til sine egne sakskostnader.

Saken illustrerer risikoen ved å kjøpe biler fra merker med usikker fremtid i markedet. Den viser også nødvendigheten av grundig dokumentasjon ved reklamasjon på kjøretøy.

Rekkevidden offisiell: Går over 700 kilometer