Norsk ekspert: – Dette kommer vi sannsynligvis bare til å se mer av
EU og Kina rasler med sablene. Karen Helene Ulltveit-Moe tror at vi har entret en ny fase i handelspolitikken.
Handelskonflikten mellom EU og Kina har denne måneden tiltatt i styrke.
Først ble det flertall i EU for straffetoll på opptil 35,3 prosent på kinesiske elbiler, etter at EU-kommisjonen mener å kunne bevise at kinesiske produsenter mottar ulovlig statsstøtte. Tollen, som kommer på toppen av den vanlige satsen på 10 prosent som gjelder alle biler produsert utenfor EU, skal innføres 31. oktober.
Noen dager senere svarte Kina med å innføre en midlertidig toll på mellom 30,6 og 39 prosent på en rekke europeiske brandymerker. Begrunnelsen var at kinesiske myndigheter hevder at en gransking har avdekket at visse typer brandy fra EU blir dumpet, og at det rammer Kinas egen brandyindustri.
– Dette er bare et eksempel til på at vi har entret en ny fase i handelspolitikken som i stor grad speiler en helt annen geopolitisk virkelighet, sier Karen Helene Ulltveit-Moe, som er professor og leder for Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo, til ABC Nyheter om straffetoll-vedtakene som EU og Kina nylig har fattet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Nå går utviklingen i revers
Etter andre verdenskrig ble verden stadig mer integrert, med stadig friere handel, forteller økonomiprofessoren.
– Denne utviklingen ble ytterligere forsterket av murens fall og Kinas inntreden i Verdens handelsorganisasjon, WTO, men nå går utviklingen i revers, sier Ulltveit-Moe.
Økonomiprofessoren er ikke i tvil om hva det betyr.
– Jeg tror vi for lengst har entret en fase med en kontinuerlig handelskrig. Omfanget på denne, og hvilke sektorer og produkter som berøres, endrer seg litt over tid, men trenden går én vei: økte handelspolitiske friksjoner, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenInnføring av straffetoll blir typisk alltid svart ut av landet som berøres, uansett hva begrunnelsen for innføring er, påpeker økonomiprofessoren.
– Dette kommer vi sannsynligvis bare til å se mer av. Det er åpenbart uheldig, men det speiler en annen geopolitisk og fremfor alt sikkerhetspolitisk situasjon, sier Ulltveit-Moe.
Artikkelen fortsetter under annonsenProdusenter er bekymret
Blant dem som får merke det på kroppen, er franske konjakkprodusenter. I en uttalelse framholder de at de er tatt som «gisler» i den pågående konflikten.
– Franske myndigheter kan ikke svikte oss og la oss bli stående alene og bli rammet av en kinesisk gjengjeldelse som vi ikke har noe med. Disse avgiftene kan bli en katastrofe for bransjen vår og regionen vår, skriver bransjeorganisasjonen BNIC i uttalelsen.
De tyske bilprodusentene Volkswagen og Mercedes har også uttrykt bekymring.
– Dette er feil måte å gå fram på og bedrer ikke konkurransen i den europeiske bilindustrien, sier Volkswagen i en uttalelse.
Håper på avtale
Alt håp er kanskje ikke ute for de næringsdrivende på begge sider av konflikten.
Fredag for en uke siden møttes EU-president Charles Michel og den kinesiske statsministeren Li Qiang på sidelinjen av det sørasiatiske toppmøtet i Laos.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Kina er klare til å jobbe med unionen for ytterligere forbedringer i bilaterale relasjoner, styrke strategisk gjensidig tillit og styrke samarbeidet, sa Li da, ifølge det statskontrollerte kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.
I etterkant av møtet sa Michel at han håper de kan få på plass en avtale med Kina.
– Jeg har inntrykk av at døra ikke er lukket, men det er en veldig vanskelig og utfordrende situasjon, sa EU-presidenten.
Ifølge ham forutsetter en avtale at Kina endrer sin oppførsel og følger de samme spillereglene som EU.
Det budskapet reagerer myndighetene i Beijing på.
– EU må forstå at å innføre straffetoll ikke vil løse noen problemer, sier Mao Ning, talsperson i det kinesiske utenriksdepartementet.