YouTube får kritikk for reklame-grep
Reklamer på YouTube har vært et stort debatt-tema.
Skal du se en YouTube-video, må du belage deg på flere reklamepauser.
Annonsene har vært en del av YouTube-videoer siden 2007, og etter hvert gjorde de også reklamepausene lenger.
Annonsene i seg selv har skapt reaksjoner, skal man tro CNN.
Men ifølge The Verge, har det Google-eide selskapet nå tatt reklamen enda ett steg videre, som heller ikke har falt i god smak hos brukerne.
Pause-annonser
YouTube bekrefter at du nå kan få opp annonser når du setter videoene dine på pause.
– Siden vi har sett både en sterk annonsør- og seerrespons, har vi bredt lansert pauseannonser til alle annonsører, sier YouTubes kommunikasjonssjef Oluwa Falodun til The Verge.
Ifølge The Verge skal pauseannonsene være laget for at selskapene skal tilby brukeren en mindre forstyrrende opplevelse.
Dette skal fortsatt ikke ha gjort vanlige annonser mindre vanlige, skriver The Verge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIfølge en Google-talsmann skal dette ha vært en fordelaktig oppdatering for hele YouTube-økosystemet.
– Dette er sømløst for seerne og lar dem lære mer om en merkevare, sier talsmannen ifølge CNN.
Flere reaksjoner
Flere skal ha reagert på dette tiltaket, skriver CNN.
Både på X og på nettsamfunnet Reddit skal reaksjonene ha kommet.
– Dette er den mest irriterende «funksjonen» (hvis du til og med kan kalle det en funksjon), skal en ha uttrykt på Reddit, skriver CNN.
Men selv om reklamen er irriterende, kan man slippe unna ved å betale for det som kalles for YouTube Premium.
Det koster 169 kroner i måneden, ifølge YouTube selv.