
Sammenstøt mellom kinesisk og filippinsk kystvakt

Kystvaktskip fra Kina og Filippinene har kollidert ved en omstridt øygruppe i Sør-Kinahavet, og minst to båter har fått skader.
Både Filippinene og Kina hevder det er motparten som bevisst forårsaket kollisjonen.
– Filippinenes handlinger for å hevde sin rett i Sør-Kinahavet er ikke provokasjon, sier Jonathan Malaya, talsperson for det filippinske sikkerhetsrådet.
Kinas kystvakt hevder at et filippinsk fartøy ignorerte gjentatte advarsler og kolliderte med et kinesisk fartøy med vilje, på en «uprofesjonell og farlig» måte.
To fartøy har ifølge Kina på ulovlig vis tatt seg inn i et område havområde ved atollen kjent som Sabina Shoal. Den er en del av Spratlyøyene, som består av om lag 600 små øyer, korallrev og undervannsskjær i Sør-Kinahavet.
Ifølge kinesiske myndigheter seilte fartøyet som kolliderte med deres kystvaktskip, senere inn i et område nær undervannsrevet Second Thomas Shoal, der det tidligere har vært en rekke konfrontasjoner mellom kinesiske og filippinske fartøy. I forrige måned forhandlet de to landene fram en avtale som skapte håp om en nedtrapping av konflikten.
Det har vært en lang rekke maritime hendelser mellom Filippinene og Kina i Sør-Kinahavet, der de to landene har flere overlappende territorialkrav. Også Malaysia, Brunei og Vietnam har til dels overlappende krav på ulike øyer og områder i Sør-Kinahavet.
Kina har valgt å overse en kjennelse fra en voldgiftsdomstol som i 2016 fastslo at landets krav mangler juridisk grunnlag, og at Kinas bygging av kunstige rev er ulovlig.