Google får sterk konkurranse på flere områder

Google får sterk konkurranse fra OpenAI og Apple.
Google får sterk konkurranse fra OpenAI og Apple. Foto: Jeff Chiu / AP / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Legger press på Google, sier analytiker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Google har dominert markedet på flere områder i en rekke år. Nå kommer både Apple og OpenAI med utfordrere til Google-tjenester.

Apple lanserte onsdag at de kommer med Apple Maps, noe de har hatt en stund, men nå kommer en nettleser-versjon. Apple har i over ti år hatt Apple Maps som kun en app.

Tek.no har også omtalt saken.

Slik ser nettversjonen av Apple Maps ut. Enn så lenge er den bare på engelsk og oppgir avstanden i miles. Foto: Skjermdump
Slik ser nettversjonen av Apple Maps ut. Enn så lenge er den bare på engelsk og oppgir avstanden i miles. Foto: Skjermdump

Betaversjon

Enn så lenge er Apple Maps bare en betaversjon, og kan testes på beta.maps.apple.com.

Karttjenesten fungerer kun på engelsk, enn så lenge. Det er også bare bil og gange som er tilgjengelig. Distanser oppgis også kun i miles, og ikke i kilometer.

Men flere funksjoner kommer senere, skriver Apple. Da kommer blant annet Look Around, som kan sammenlignes med Googles «Street View».

Betaversjonen skal fungere i Safari og Chrome på Mac og iPad, og i Chrome og Edge på Windows-maskiner, skriver Apple. Men flere nettlesere vil også få tilgang etter hvert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SearchGPT

Det er ikke bare Apple som gir Google konkurranse. Også selskapet bak ChatGPT, OpenAI, velger å trå inn på et Google-dominert territorium.

De lanserer nemlig SearchGPT.

Ifølge Reuters er dette en kunstig intelligens-drevet søkemotor med sanntidstilgang til informasjon fra internett.

Torsdag skal aksjer i Googles morselskap Alphabet endt tre prosent lavere etter OpenAIs kunngjøring.

Google dominerer søkemotormarkedet med en andel på 91,1% per juni, ifølge nettanalysefirmaet Statcounter, skriver Reuters.

– KI-drevne søkeverktøy fra OpenAI og Perplexity bekrefter søk som en modell for innholdsengasjement, men legger press på Google til å bli bedre på sitt eget spill, sier Kingsley Crane, analytiker i Canaccord Genuity.

Det er ikke gitt noen dato på når SearchGPT skal komme, men den er for øyeblikket i prototypestadiet og blir testet med en liten gruppe brukere og utgivere.