Booking.com advarer mot 900 prosent økning i reisesvindel

Marnie Wilking fra Booking.com advarer mot kraftig økning i svindelforsøk. (Cole BURSTON / AFP/ NTB)
Marnie Wilking fra Booking.com advarer mot kraftig økning i svindelforsøk. (Cole BURSTON / AFP/ NTB)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reisesvindel øker kraftig. Det er det særlig én grunn til, opplyser Booking.com.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Booking.com advarer mot en opptil 900 prosent økning i reisesvindel. Nettstedet opplyste om økningen under en teknologikonferanse i Canada denne uken.

Det skriver BBC.

Stor økning

Booking.coms sjef for digital trygghet, Marnie Wilking, opplyste denne uken at reisesvindel har økt betraktelig. Økningen på 900 prosent er sett kun i løpet av de siste 18 månedene.

Grunnen skal være kunstig intelligens.

Mens svindel gjerne blir oppdaget på grunn av skrivefeil eller andre detaljer, er kunstig intelligens i stand til å lage tekster med mindre feil og realistiske bilder. Dette gjør svindelforsøk mer troverdig og vanskeligere å avdekke.

Fenomenet kalles nettfisking.

Svindelforsøkene skal ofte være gjennom mail. Reiselysten får tilsendt falske bestillingslinker hvor kortinformasjon og andre sårbare opplysninger legges igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Wilking ser en sammenheng mellom kunstig intelligens og troverdige svindelforsøk.

– Vi har selvfølgelig hatt nettfisking siden e-postens barndom, men økningen startet kort tid etter at ChatGPT ble lansert, opplyser Wilking

Se video: Plutselig stopper karusellen: – Det er faktisk jævlig skummelt

Tiltak

Wilking trekker frem bestillingsnettsider som Booking.com og Airbnb som steder hvor svindelforsøk er utbredt.

Først og fremst mener Wilking at bestillingsnettsider bør benytte seg av tofaktor-autorisering. Det kan for eksempel være krav om både passord og kode tilsendt gjennom telefonnummer for å kunne logge inn.

I tillegg advarer hun forbrukere mot å trykke på tilsendte linker uten å være helt sikker på hva den leder til først.

Kredittkort trekker Wilking også frem som et ekstra sikkerhetsledd i tilfellet av økonomisk svindel.

Kunstig intelligens som verktøy er likevel ikke kun skadelig. Booking.com bruker nemlig også kunstig intelligens selv for å oppdage falske hotellannonser på nettsiden.