MH370-mysteriet kan bli løst: Forskere har fanget opp lydsignaler under vann

Flere eksperter har hevdet at piloten Zaharie Ahmad Shah krasjet flyet med vilje etter å ha fløyet sikksakk mellom ulike lands luftrom for å unngå at flyet ble oppdaget, helt til flyet gikk tom for drivstoff og landet i det sørlige Indiahavet. På bildet deltar fregatten «HMAS Toowoomba» fra den australske marinen under en tidligere leteaksjon etter det savnede flyet MH370. 239 mennesker er fortsatt savnet.
Flere eksperter har hevdet at piloten Zaharie Ahmad Shah krasjet flyet med vilje etter å ha fløyet sikksakk mellom ulike lands luftrom for å unngå at flyet ble oppdaget, helt til flyet gikk tom for drivstoff og landet i det sørlige Indiahavet. På bildet deltar fregatten «HMAS Toowoomba» fra den australske marinen under en tidligere leteaksjon etter det savnede flyet MH370. 239 mennesker er fortsatt savnet. Foto: Lsis James Whittle / Autralian defence / AFP / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et av luftfartens største mysterier er fortsatt uløst. Nå gir en ny analyse av lydsignaler, fanget opp under havoverflaten, håp om et gjennombrudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et svakt signal på bare seks sekunder kan vise seg å bli helt avgjørende.

Det er forskere fra Cardiff Universitys School of Mathematics som har analysert data fra hydrofoner. Undervannsmikrofonene har analysert et seks sekunders signal, som ble registrert rundt tidspunktet flyet antas å ha styrtet i Det indiske hav etter at det gikk tom for drivstoff.

– Vår analyse viser at klare trykksignaler fra tidligere flyulykker er blitt oppdaget på hydrofoner, selv ved avstander over 3000 kilometer, sier Cardiff-forsker, professor Usama Kadri, skriver The Independent.

Det siste satellittsignalet

Pårørende til passasjerer om bord på den savnede Malaysian Airlines-flyet MH370 omfavner hverandre under en samling utenfor den malaysiske ambassaden i Beijing 8. mars 2024, på 10-årsdagen for flyets forsvinning. Foto: Greg Baker / AFP / NTB
Pårørende til passasjerer om bord på den savnede Malaysian Airlines-flyet MH370 omfavner hverandre under en samling utenfor den malaysiske ambassaden i Beijing 8. mars 2024, på 10-årsdagen for flyets forsvinning. Foto: Greg Baker / AFP / NTB

I tilfellet med MH370 har offisielle undersøkelser konkludert med at flyet må ha krasjet nær punktet der den siste kommunikasjonen mellom flyet og satellitten INMARSAT inntraff.

Til sammen 239 mennesker var om bord i Boeing 777-flyet, som forsvant 8. mars 2014. Flyet var da på vei fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina, men passasjerflyet nådde aldri fram til sitt bestemmelsessted.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De fleste ombord var fra Kina, men det var også passasjerer fra USA, Indonesia, Frankrike og Russland.

Har kartlagt 120.000 kvadratkilometer

Til tross for omfattende leteaksjoner er flyvraket ikke funnet. All kommunikasjonen opphørte etter at flyet forsvant fra radaren.

Omlag 120.000 kvadratkilometer av havbunnen er kartlagt ved hjelp av ubåter, overvåkingsfly, roboter, sonarer og andre tekniske hjelpemidler.

Massive multinasjonalt søk er gjennomført i det sørlige Indiahavet, hvor jetflyet antas å ha styrtet, men ingenting er funnet bortsett fra noen små fragmenter som senere skyllet i land. Men det er hverken funnet deler av menneskekropper eller større vrakdeler fra det savnede flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se video fra 2019: Ny teori om hvor mysterieflyet MH370 kan ha forsvunnet

Kan utløse nye søk

Lydsignalene i dypet av Det indiske hav, som nå er analysert, samsvarer med det sannsynlige tidspunktet da MH370s styrtet, skriver Newsweek. Dette kan gi startskuddet til nye søk i et nytt søkeområde vest for Australia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskere ved Cardiff har analysert data fra Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization (CTBTO) hydroakustiske stasjoner ved Cape Leeuwin, Western Australia og Diego Garcia i Det indiske hav.

– Vår forskning undersøker bruk av hydroakustisk teknologi for å løse dette luftfartsmysteriet. Ved å avgrense metodene våre og utføre ytterligere eksperimenter, kan vi gi ny innsikt i MH370s skjebne, forklarer professor Usama Kadri.

– Dette reiser spørsmål om opprinnelsen

Det har vært gjennomført en rekke søk i havområdet hvor det savnede passasjerflyet forsvant fra radaren. Foto: AP / NTB
Det har vært gjennomført en rekke søk i havområdet hvor det savnede passasjerflyet forsvant fra radaren. Foto: AP / NTB

Kontrollerte eksplosjoner i aktuelle leteområder, som området til MH370s mulige posisjoner i Det indiske hav, basert på flyets siste satellittkommunikasjon, mener forskerne kan bidra til å lokalisere flyvraket.

Teorien er at dersom lydsignalene fra disse eksplosjonene stemmer overens med disse lydsignalene, vil det kunne avgrense området for nye søk.

– Gitt følsomheten til hydrofoner, er det svært usannsynlig at et stort fly som påvirker havet ikke vil etterlate en detekterbar trykksignatur, spesielt på nærliggende hydrofoner. Dette reiser spørsmål om opprinnelsen, mener Cardiff-forskeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tror piloten styrtet med vilje

Det har versert flere teorier, alt fra kapring til teknisk feil, om hva som egentlig skjedde med flyet, men ingen av disse er blitt bekreftet eller dokumentert.

Flere eksperter har hevdet at piloten Zaharie Ahmad Shah krasjet flyet med vilje etter å ha fløyet sikksakk mellom ulike lands luftrom for å unngå at flyet ble oppdaget, helt til flyet gikk tom for drivstoff og landet i det sørlige Indiahavet.

Spørsmålet er om lydsignalene kan være den viktige biten som skal til for at puslespillet blir komplett. Først når vraket er funnet kan de mange pårørende trolig få svar på hva som egentlig skjedde med sine kjære som var om bord.