Bildene av den russiske atomdrevne ubåten på Cuba vekker oppsikt

Man kan tydelig se hullene i skroget på den russiske ubåten. Foto: REUTERS/Alexandre Meneghini
Man kan tydelig se hullene i skroget på den russiske ubåten. Foto: REUTERS/Alexandre Meneghini
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige uke dukket det opp en russisk atomdrevet ubåt i Havanna. Bildene fortsetter å skape reaksjoner av en uventet grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den atomdrevne ubåten Kazan og andre marinefartøyer la til kai i Havannas havn 12. juni. Russland sendte både krigsskip og fly til Det karibiske hav forrige uke for planlagte militærøvelser.

USA hevdet at, til tross for russisk militær aktivitet nær sine grenser, de ikke var bekymret for øvelsen.

Nå har bilder av den fortøyde ubåten begynt å spre seg på sosiale medier.

Det iøynefallende er de store hullene i fartøyets skrog, skriver Newsweek.

Se video: Voldsomme kamper: Hevder flere krigsfly er skutt ned

– Begynte å falle fra hverandre

Ubåter er vanligvis utstyrt med stealth-belegg, eller anekoiske fliser, som er designet for å absorbere lydbølger. Dermed blir de mindre sårbare for angrep og vanskeligere for fiendtlige skip å spore.

– Den russiske ubåten begynte å falle fra hverandre under sin reise til Cuba, skriver Igor Susjko, en ukrainsk militærblogger og administrerende direktør for Wind of Change Research Group, i et innlegg på X.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vil den klare å komme seg tilbake til Russland? Jeg tror at å kalle det en nødssituasjon og sette kurs mot en havn noen timer unna i Florida for å hoppe av er den beste løsningen, fortsetter han.

– Sannsynligvis veldig høylytt

Marijn Markus, en forsker fra Nederland, reagerer også.

– Russlands nyeste atomubåt, Kazan, faller fra hverandre mens den besøker Cuba. Lydisolasjonspanelene faller av, noe som betyr at den «stealth-ubåten» sannsynligvis er veldig høylytt under vann og lyser opp på sonar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener det er sjokkerende at ubåten bare 6 år gammel, ifølge Newsweek.

– Skroget bøyer seg

H.I. Sutton, en forsker innen maritim sikkerhet, sa i en artikkel i Forbes i 2020 at de anekoiske beleggene utgjør en stor ingeniørutfordring. Det er fordi de krevende miljøene ubåtene opererer i gjør det vanskelig å få belegget til å sitte ordentlig fast.

– Ubåtens skrog, til tross for at det er laget av supersterkt stål, bøyer seg når ubåten går dypt. Og belegget er utsatt for temperatursvingninger. Den amerikanske marinen er ikke alene om å ha utfordringer med sine stealth-belegg. Den britiske marinen, som opererer i lignende mønstre, har ofte deler av belegget som faller av. Og den russiske marinen, som opererer i det harde arktiske klimaet, står overfor lignende problemer, sa Sutton.

Han understreket at russernes utfordringer forverres ytterligere av titan-skrogene på noen av deres ubåter, som ser ut til å være enda vanskeligere å få belegget til å feste seg på.