Ekspert: Russlands våpen er mer avansert enn F-16

Su-57, eller Sukhoj Su-57, er Russlands såkalte femtegenerasjons kampfly.
Su-57, eller Sukhoj Su-57, er Russlands såkalte femtegenerasjons kampfly. Foto: Dmitry Terekhov / CC-SA 2.0

Ukraina får nå tilsendt deres etterlengtede F-16. Hvordan står Russlands Su-57 seg mot det vestlige jagerflyet?

Su-57, eller Sukhoj Su-57, er Russlands såkalte femtegenerasjons kampfly. Det var i 2002 Russland startet arbeidet med å utvikle et splitter nytt kampfly. Nå skal Russland ifølge Lars Peder Haga ha fått levert 21 serieproduserte Su-57 i tillegg til ti flyvende prototyper.

Haga, som er førsteamanuensis ved luftkrigsskolen, forteller ABC Nyheter at Su-57 er det første kampflyet som er utviklet i Russland fra bunnen av, og satt i produksjon etter Sovjetunionens oppløsning.

Det russiske flyet er bygget for å ha lav radarsignatur, såkalt «stealth», og har en avansert sensorpakke med fasestyrt radar og optiske sensorer som skal gi overlegen situasjonsforståelse til flygeren, forklarer Haga.

Su-57 skal ha svært gode manøvreringsegenskaper.

Se video: F-16: Norge skal trene opp ukrainske piloter

Brukt i Ukraina

Lars Peder Haga er førsteamanuensis ved luftkrigsskolen og forsker på russisk luftmakt og militærmakt. Foto: Forsvaret
Lars Peder Haga er førsteamanuensis ved luftkrigsskolen og forsker på russisk luftmakt og militærmakt. Foto: Forsvaret

I løpet av krigens første år, kom det meldinger om at Russland var svært forsiktige med å benytte seg av femtegenerasjons jagerflyet i Ukraina . Ifølge Insider turte ikke Russland å benytte seg av flyet fordi Ukraina hadde et for godt luftvern.

Haga meddeler derimot at ifølge avgraderte rapporter fra den britiske etterretningstjenesten, skal Su-57 ha vært i bruk i Ukraina siden juni 2022, men i en tilbaketrukket rolle.

– Kh-69 kryssermissilene russerne har skutt stadig flere av i vinter og vår skal være utviklet spesielt for Su-57. Det kan være et tegn på at de er tatt mer aktivt i bruk, sier han.

Haga tror vi kommer til å se flere av kampflyene i bruk i Ukraina etter hvert som russerne får testet dem og trent pilotene sine tilstrekkelig, men ikke nødvendigvis i takt med at Ukraina får F-16.

Det er allerede klart at Ukraina skal få flere F-16, men når flyene vil være på plass er ikke klart. Foto: Heather Ley / USAs luftforsvar / AP / NTB / NTB
Det er allerede klart at Ukraina skal få flere F-16, men når flyene vil være på plass er ikke klart. Foto: Heather Ley / USAs luftforsvar / AP / NTB / NTB

Mer avansert enn F-16

Haga forteller at russerne nå tester ut en avansert drone, «Okhotnik», som skal kunne operere sammen med Su-57. Enn så lenge er dette kun et eksperiment, men det tydeliggjør hvor kapabelt femtegenerasjons flyet er.

– På papiret er Su-57 et mer avansert fly enn F-16, og kanskje særlig de eldre versjonene Ukraina skal få i første omgang. Det er ikke en enkel sammenligning, ettersom hvor «gode» ukrainske F-16 vil være avhenger så mye av hva slags våpen, elektronisk krigføringsutstyr og treningsnivå ukrainerne får, sier Haga.

Han legger til at Su-57 i prinsippet skal ha fordelen av lav radarsignatur, overlegne sensorer og høyere hastighet med våpenlast.

Klager på treg leveranse

Det er allerede klart at Ukraina skal få flere F-16, men når flyene vil være på plass er ikke klart.

Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, har nok en gang understreket hans krigsherjede lands behov for luftvernvåpen.

Aller mest haster det med flere luftvernsystemer og vestlige jagerfly, sa Zelenskyj i sin daglige videotale mandag kveld.

– Dessverre er ikke den frie verden så rask når det kommer til dette, sa han.